مدیرعامل شرکت توسعه و نیشکر استان خوزستان گفت: شرکت توسعه و نیشکر در شوری آب کارون هیچ تاثیری نداشته است و این مسئله صرفا به دلیل ایجاد سد گتوند است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ نسیم صادقی در یک نشست خبری در خصوص اینکه به گفته بعضی از مسئولان سازمان آب و برق استان، شرکت های توسعه نیشکر در شور کردن آب رودخانه کارون تاثیر گذار هستند، اظهار کرد: بعضی از دوستان خصوصیاتی مثل فرافکنی دارند ولی ما به هیچ عنوان این حرف را نمی‌پذیریم زیرا آب مصرفی شرکتهای نیشکر هیچگونه ورودی به رودخانه کارون ندارد.

صادقی با بیان اینکه شوری آب رودخانه کارون صرفا به علت وجود و احداث سد گتوند است، تصریح کرد: در صحبت هایی که ما با استاندار خوزستان در این خصوص داشته ایم به وی هم گفتیم که اگر می‌خواهند بخش کشاورزی را حفظ کنند باید کارون را از شوری آب نجات دهند که البته شوری موجود در آب کارون به علت ایجاد سد گتوند است و ما هیچ تاثیری در این زمینه نداریم.

وی با اشاره بر این امر که ما به هیچ عنوان زهابی را وارد آب کارون نکرده‌ایم، عنوان کرد: اگر این مورد به صورت جزیی به وقوع پیوسته باشد یک تصمیم نبوده، بلکه یک اتفاق بوده است.

شوری سد گتوند 120 هزار میکروموس

صادقی افزود: میزان شوری آب در اقیانوس ها 70 هزار میکروموس بوده است در حالیکه در آب‌های پائین سد گتوند این شوری آب به 120 هزار میکروموس رسیده است و همچنین از زمان آبگیری سد گتوند 16 هزار تن نمک وارد آب کارون و سپس زمین های کشاورزی استان می شود.

مدیر عامل شرکت توسعه و نیشکر خوزستان در خصوص کشت سوخته محصولات نیشکر گفت: در بسیاری از کشور های بزرگ جهان که از بزرگترین تولید کنندگان صنایع توسعه نیشکر به شمار می‌روند (همانند کشور برزیل) کشت محصولات خود را با آتش زدن مزارع و به صورت کشت سوخته انجام می‌دهند.

صادقی افزود: همچنین در بیشتر کشور های دنیا، تفاله های گیاه نیشکر که بعد از استحصال به دست می آیند را به انرژی تبدیل می کنند که البته امکان این کار برای ما هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه علاقمند به این هستیم که کشت سبز در مزارع نیشکر انجام شود، عنوان کرد: البته در کشت سبز محصولات نیشکر، مشکلاتی از قبیل وجود آفات زیاد که در این نوع کشت امحا نمی شوند مشکل ساز می شوند.

استفاده از تیم مشاور استرالیایی

صادقی با تاکید بر این موضوع که از یک تیم استرالیایی برای انجام کشت سبز محصولات نیشکر دعوت به عمل آمده اس، اظهار کرد: این تیم  استرالیایی دعوت ما را پذیرفته اند و برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده؛ البته باید این فعالیت ها در فصل برداشت انجام گیرد که ما بتوانیم با کمترین خسارت، مواد عالی را به گیاه برسانیم.

مدیر عامل شرکت توسعه و نیشکر خوزستان با اشاره بر این امر که ما می‌توانیم در فضاهای محیط زیستی فعالیت داشته باشیم، افزود: ما امسال توانستیم 66 هزار هکتار کشت سبز انجام دهیم و چیزی قریب به 75 هزار هکتار محصولات سبز داشته باشیم که در پاک بودن هوای شهر اهواز  نیز تاثیر داشته است.

صادقی تصریح کرد: همچنین در بحث خروجی کارخانه‌های شرکت توسعه نیشکر باید عنوان کنم که ما دو تصفیه خانه فاضلاب که در هفت واحد فعال هستند را داریم و همچنین در بحث صنایع نیز سه مورد از صنایع ما، دارای تصفیه خانه صنعتی هستند و در  بقیه موارد هم تصفیه خانه های صنعتی در دست احداث هستند.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت های لازم را برای احداث کارخانه و کاغذ داریم، اظهار کرد: بحث سرمایه گذاری در این خصوص با توجه به قیمتهای موجود چیزی در حدود دوهزار میلیارد تومان سرمایه لازم دارد و سرمایه گذاری سنگینی باید صورت گیرد که البته ما این کار را فقط با کمک دولت می توانیم انجام دهیم که با توجه به بحث خصوصی بودن یا دولتی بودن شرکت توسعه نیشکر این کمک هزینه به ما تعلق نمی‌گیرد.

اشتغال 18 هزار نفر در صنایع نیشکر

صادقی با اشاره به این امر که حدود 18 هزار نفر در مجموعه توسعه نیشکر در حال اشتغال هستند، گفت: یکی از هزینه‌های سنگین شرکت توسعه نیشکر، هزینه‌های پرسنلی است ضمن اینکه مبلغی حدود 50 میلیارد تومان را فقط باید به روستاهای اطراف برای مسائلی چون کرایه تراکتور و... پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نیشکر خوزستان گفت: شرکت توسعه و نیشکر اگر حمایت شود توانایی افزایش تولید شکر را به یک هزار و 450 تن را دارد و تولید شکر را در کشور بومی کرده، دیگر نیاز به واردات شکر نداشته باشیم.

صادقی افزایش 14 هزار هکتاری اراضی خالص کشاورزی را از برنامه‌های آینده این شرکت برشمرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که برای احقاق این امر به 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز  باشد.

وی رشد 80 درصدی ظرفیت تولید خمیر مایه و رسیدن به عدد هشت هزار تن را از برنامه‌های آینده این شرکت برشمرد و عنوان کرد: رشد 80 درصدی تولیدات محصولات ام‌دی‌اف و رسیدن به عدد 54 هزار تن در خوراک دام نیز از چشم انداز های‌ما در آینده است./س

برچسب ها: سد ، شوری ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.