پيري فرايندي است كه متوقف نمي شود و تنها با داشتن زندگي سالم و مراقبت هاي ويژه مي توان اين دوران را به دوراني مطلوب و لذت بخش و توام با سلامتي تبديل كرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران، در تمام دوران زندگي تغذيه به عنوان عامل تقويت كننده جسم و روح و موثر در حيات،‌ ارزش بسيار زيادي داشته است. در دوران كهولت نياز به انرژي كاهش مي يابد . اين بعلت بالا بودن سن و كمبود تحركات جسمي و كم شدن انرژي هاي اوليه بدن است.

‌ كارشناس برنامه سالمندي مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري بر لزوم توجه به تغذيه در دوران سالمندي جهت حفظ قدرت روحي و جسمي و پيشگيري از سوء‌تغذيه تاكيد كرد و افزود: دوران سالمندي تغييراتي را به دنبال دارد كه تغذيه مناسب مي تواند اين تغييرات را كاهش دهد.

بهمن فروزنده گفت: خوردن مرتب صبحانه ، قرار دادن ميوه و سبزيجات در برنامه غذايي روزانه، كاهش مصرف ‌مواد غذايي پرچربي و پرهيز از مصرف نمك نكاتي است كه سالمندان بايد به آن دقت كافي داشته باشند.

وي با بيان اينكه: عوامل ارثي و ژنتيكي، فعاليت بدني منظم و تعاملات اجتماعي از عوامل موثر در افزايش طول عمر سالمندان است.افزود: سالمندان براي گذراندن دوره اي با نشاط بايد ‌معاشرت دوستانه خود را افزايش دهند.

وي يادآور شد،‌ برنامه غذايي صحيح،‌مي توان خطر ابتلا به بسياري بيماري ها را كاهش دهد.

فروزنده مشكلات دنداني سالمندان را زمينه اي براي سوتغذيه آنان عنوان كرد و افزود: اين مشكلات باعث مي شود كه سالمندان رغبت بيشتري براي مصرف غذاهاي نرم نشان داده و در برخي از مواد غذايي مورد نياز بدن،‌مانند سبزي ها و ميوه هاي خام از غذاي روزانه آنان حذف شود. در نتيجه انرژي و مواد مورد نياز بدن به ميزان كافي دريافت نشده و سالمند دچار سوء‌تغذيه مي شود.

اين كارشناس برنامه سالمندان، برنامه غذايي مناسب را از راهكار مقابله با اين مشكلات بر شمرد و افزود:برنامه ريزي غذايي براي سالمندان با توجه به شرايط خاص اين دوره، تفاوتهايي با بزرگسالان دارد.

بهمن فروزنده گفت: براي داشتن برنامه غذايي مناسب ابتدا بايد بدانيد كه بدن به چه مواد غذايي نياز دارد و بعد از آن بايد بدانيد كه از چه مواد غذايي و به چه مقدار بايد مصرف شود تا سلامتي سالمند حفظ شود.

وي افزود: به طور كلي نياز هاي غذايي بدن شامل انرژي، ‌پروتئين،‌ چربي،‌ ويتامين ها،‌ مواد معدني و آب است.

وي با اشاره به اينكه: با افزايش سن با كوچك تر شدن بافت عضلاني و كاهش فعاليت فيزيكي نياز به انرژي كمتر مي شود. و ممكن است فرد با افزايش وزن موجه شود. افزود: براي محدود كردن دريافت انرژي، بايد مصرف غذاهايي كم حجم و غني از مواد مغذي را بيشتر كرد و مصرف مواد شيرين و چربيها را نيز كاهش داد.

وي گفت: سالمندان نبايد فراموش كنند كه ، به اندازه اي غذا بخورد و ضمن تامين نيازهاي اساسي بدن وزن ايده آل خود را نيز حفظ نمايد.

وي همچنين يادآور شد،‌هنگامي كه وزن بدن مناسب باشد،‌خطر ايجاد سرطان روده، ‌پروستات، كيسه صفرا،‌ پستان، ‌تخمدان و رحم كم مي شود.

برچسب ها: سالمند ، پیری ، سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار