برداشت بي رويه گونه گياهي موسيررا در لرستان در آستانه انقراض قرار داده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان ؛ موسیر با نام علمی Allium hirtifolium گیاهی دائمی پیازدار از خانواده Liliaceae است ،رویشگاه آن در مناطق ییلاقی و برف گیر استان قرار دارد. موسیر در صنایع غذایی و دارویی کاربرد گسترده ای شامل مصرف خوراکی ،معطر کننده ، چاشنی غذا،مدر،اشتها آور،خلط آور،رفع سردرد میگرنی،خاصیت ضد انعقادی خون،شفاف کننده پوست ،ضد عفونی کننده ،ضد باکتری و ضد میکروب دارد و از این رو اهمیت اقتصادی قابل ملاحظه ای دارد.

به گفته مدير كل منابع طبيعي لرستان تقاضای روز افزون برای مصرف موسیر و صادرات آن به استانهای همجوار و کشورهای همسایه باعث بالا رفتن قیمت آن و بوجود آمدن انگیزه های اقتصادی و برداشت هرچه بیشتر موسیر در عرصه های طبیعی شده است ، بطوریکه برداشت بی رویه این محصول نگرانی هایی در ارتباط با تخریب مراتع و احتمال انقراض آن بوجود آمده است.

بهاروند افزود:تدابیر و اقدامات به عمل آمده و برخوردهای قانونی با متخلفین توسط مأمورین منابع طبیعی و مراجع قضایی در جلوگیری از برداشت این گونه گیاهی کافی نبوده و به لحاظ شرایط کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق متأسفانه برداشت غیر مجاز موسیر کماکان توسط افراد سودجو صورت می پذیرد.

مدير كل منابع طبيعي استان لرستان اظهار داشت : تلاشهای موثر زیادی از طریق برخوردهای قانونی و اقدامات حفاظتی در جلوگیری از روند برداشت غیر مجاز موسیر صورت پذیرفته است ولیکن آنچه مسلم است در بسیاری از مواقع این اقدامات به تنهایی نمی تواند بهره برداری بی رویه و تخریب حاصل از جابجایی خاک در اثر برداشت موسیر را بطور کامل کنترل نماید.

وي گفت:بنابراین اهلی نمودن موسیر و کاشت و توسعه آن در اراضی زراعی کم بازده و مستعد برای کشت و تولید این گونه در بخش کشاورزی می تواند نیاز روز افزون بازار به این محصول را تأمین نماید و رویشگاههای موجود در طبیعت به عنوان ذخائیر ژنتیکی حفظ شود و یا در حد معقول توسط ساکنین مناطق استفاده بهینه از آن به عمل آید.

بهاروند به اقدامهاي انجام شده براي كاشت اين گونه گياهي در اراضي كشور اشاره كرد و افزود: در سال های اخیر افراد علاقمند برای کاشت موسیر مراجعه نموده اند و با نظارت و مشاوره کارشناسی اقدام به کاشت در اراضی مزروعی نموده اند.امید است با ادامه این روند گام موثری در توسعه موسیر برداشته شود تا زمینه لازم برای حفاظت هر چه بیشتر رویشگاههای موسیر فراهم شود./ب

برچسب ها: گونه ، موسیر ، انقراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.