دبير علمی دومين کنگره بين‌المللی هيپنوتيزم در مشهد گفت: بدنبال راه‌اندازی انجمن آسيايی هيپنوتيزم در ايران و با مرکزيت دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد هستيم، چراکه پتانسيل‌ علمي آن را در اين دانشگاه داريم و باد پايگاه اصلي انجمن آسيايي را بايد در مشهد مستقر کنيم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر مهدي فتحي در نشست خبري با اشاره به برگزاري کنگره از 2 تا 4خردادماه، اظهار کرد: اين علم يک تکنيک منحصربفرد و خاص نيست بلکه يک رويکرد است؛ يعني هر جا صحبت از ارتباط با بيمار است، بايد با رويکردي وارد اين ارتباط شد که اثرگذاري لازم را داشته باشد و هيپنوتيزم مي‌تواند اين اثرگذاري را در لايه‌هاي دروني روان تسهيل کند.

وي افزود: پس از اين که اثرگذاري ايجاد شد، مي‌توان بهره‌برداري کرد و براي نمونه اگر يک متخصص بيهوشي بخواهد بدون استفاده از داروي بيهوشي، عمل جراحي انجام دهد، بطور طبع پس از اثرگذاري اوليه، فرآيند را به سمتي که بيمار دردي احساس نکند، هدايت مي‌کند.

فتحي با بيان اين که "حيطه‌هاي کاربردي هيپنوتيزم گسترده است"، تصريح کرد: هميشه هم اينطور نيست که فقط بخاطر درمان بيماري‌ها از هيپنوتيزم استفاده شود و خيلي مواقع براي ارتقاء کيفيت زندگي استفاده مي‌شود؛ براي نمونه براي رفع يکسري عادات غلط رفتاري در غذا خوردن، اشتهاي کاذب و برعکس، ترک سيگار، افزايش قدرت يادگيري کودکان، درمان برخي اختلالات روانپزشکي و ...تا کنترل درد و انجام جراحي‌هاي سنگين با هيپنوتيزم براي بيماراني که به هر دليلي نمي‌توانند داروي بيهوشي استفاده کنند، کاربرد دارد.

وي تأکيد کرد: هيپنوتيزم يک فرآيند فيزيولوژي خود مغز است و بصورت طبيعي خداوند آن را قرار داده و چيزي نيست که از بيرون وارد بدن شود و کسي که به اين فن وارد است، فرآيند را تحريک مي‌کند تا کار خود را انجام دهد.

اين استاديار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با اشاره به آموزش هيپنوتيزم بيش از 7هزار پزشک، دندانپزشک، پرستار، ماما و فيزيوتراپ در انجمن هيپنوتيزم ايران، اظهار کرد: اميدواريم بتوانيم اين علم را در سطوح دانشگاهي و آکادميک و دوره‌هاي تعريف شده پيش ببريم و اين دوره‌ها را براي وزارت بهداشت هم تعريف کرده‌ايم و همين روند را ادامه مي‌دهيم تا دوره‌هاي کوتاه‌مدت آموزش را پياده‌سازي کنيم.

فتحي درباره قدمت بکارگيري از هيپنوتيزم در کشور گفت: دست‌نوشته‌ها حاکي از آنست که از زمان طب قديم، هيپنوتيزم در ارتباط با اطبا و بيماران استفاده مي‌شده اما بطور رسمي و بر اساس مستندات، قدمت 45ساله دارد و انجمن صنفي هيپنوتيزم سال 74 در ايران تشکيل و سال 81، از سوي کميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت بهداشت مصوب شد و از آن زمان فعاليت‌ها در هيأت مرکزي تهران آغاز شد و تنها شعبه آن هم در مشهد است که هم‌اکنون از تهران هم فعال‌تر هستيم.

وي خاطرنشان کرد: امسال فرصت تعامل علمي بيشتري در حوزه هيپنوتيزم باليني در اختيار انديشمندان داخلي قرار مي‌گيرد و 700 شرکت‌کننده پزشکي، روانشناسي، مامايي، پرستاري، پيراپزشکي، دندانپزشکي و ... جزو مشمولاني هستند که با شرکت در اين همايش از امتياز بازآموزي برخوردار مي‌شوند.

به گفته دبير علمي دومين کنگره بين‌المللي هيپنوتيزم در مشهد، امتياز بازآموزي براي پزشکان و دندانپزشکان 5/13، پرستاران 5/8 و براي ماماها 5/9 در نظر گرفته شده است/س 

برچسب ها: دومین ، کنگره ، هیپنوتیزم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.