رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این استان با داشتن 418 معدن در حال بهره برداری و 282 معدن در حال اکتشاف از رشد 82 درصدی در تعداد معادن بر خوردار است.

عباداله اکبری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: هم اکنون 418 معدن فعال در استان با اشتغال بیش از 5000 نفر و ظرفیت استخراج 14 میلیون تن در سال دارای پروانه بهره برداری هستند.

وی افزود: در مجموع 1 میلیارد و 300میلیون تن کل ذخایر قطعی و 1 میلیارد و 460 میلیون تن میزان ذخایر احتمالی معادن فعال در آذربایجان غربی را تشکیل می دهد که در حال حاضر میزان استخراج سالانه از این معادن 9 میلیون تن می باشد.

وی آمار ذخایر قطعی معادن دارای پروانه اکتشاف در استان را 104 میلیون تن و میزان ذخایر احتمالی را 167 میلیون تن ذکر کرد.

اکبری با بیان اینکه در ابتدای سالجاری 54 فقره گواهی کشف معدن در آذربایجان غربی صادرشده است تصریح کرد: براساس قانون، گواهی کشف معدن تا یک سال اعتبار دارد و در این مدت باید فعالیت لازم برای بهره برداری از معدن انجام شود.

وی در ادامه به آخرین وضعیت مصوبات دولتهای نهم و دهم در بخش صنعت و معدن آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: از تعداد 32 طرح مصوب در هیئت دولت 28 طرح به طور کامل انجام شده و 3 طرح در دست اجرا می باشد که این نشانگر توجه ویژه دولت به این دو بخش است.

وی کارخانه سیمان آذرآبادگان خوی، سیمان کاوان بوکان، فاز توسعه سیمان ارومیه، مجتمع ذوب آهن ارومیه، فولاد ارومیه، واحد تولیدی فرآورده های زیستی روناک، معدن طلای زره شوران و معدن تیتان قره آغاج را از واحدهای صنعتی و معدنی مهم بهره برداری شده استان در دولتهای نهم و دهم عنوان کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی یادآور شد: در دور چهارم سفر ریاست جمهور و هیئت دولت به استان نیز سه هزار ميليارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعة ملّي جهت تأمين سرمايه ‌در گردش، تجهيز و توسعه بخش معدن، بازسازي صنايع سنگ استان و تجهيز آنها به ماشين‌آلات روز اختصاص یافته و باید از این اعتبار ویژه با توجه به داشتن ظرفیت مناسب معدنی در این استان به بهترین وجه استفاده کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.