مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: این استان به دلایل اقلیمی، محیطی و جوی در زمره حادثه‎خیزترین استانهای کشور محسوب می‎شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان ، قاسم سمیعی گفت: سیل، آتش‌سوزی، زلزله و خشکسالی از جمله حوادث طبیعی هستند که گلستان در سطح کشور رتبه‌های اول حادثه‌خیزی آنها را یدک می‎کشد.

وی گفت: گلستان، در موضوع حوادث سیل و آتش‌سوزی گلستان جزو پنج استان اول، در حادثه‌خیزی زلزله جزو هشت استان اول و در امر خشکسالی نیز جزو 15 استان مبتلا به خشکسالی محسوب می‎شود.

وی افزود: با توجه به این حوادث غیرمترقبه، باید گلستان را از لحاظ حادثه‌خیزی جزو استان‌های درجه یک به شمار آورد که پیشگیری و مقابله از اولویت‌های اصلی آن محسوب می‎شود.

وی در ادامه گفت: عدم رعایت حریم و بستر رودخانه‎ها و مسیل‌ها، عدم تناسب دهانه پل‎هابا بستر رودخانه‎ها، فقدان بازسازی مناطق آسیب‎دیده و تشدید تخریب در سیل‎های بعدی، بارش‎های رگباری شدید ناشی از تغییرات اقلیمی و ضعف قانون برای اعمال مدیریت جامع در حوضه‎ها را از دیگر دلایلی می باشد که در خسارت‎بار بودن سیل در استان ایفای نقشمی‎کنند.

سمیعی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری مناسبی در راستای مقاوم‌سازی اماکن مسکونی روستایی و شهری انجام پذیرفته که ضریب ایمنی استان را در این حوزه افزایش داده است.

وی، کاهش بارندگی، کاهش رطوبت، افزایش دما، وزش باد گرم و افزایش عمق لاش برگ در سطح جنگل به علت فعالیت کم میکروارگانیسم‌ها را از دلایل مهم آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان عنوان کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به مشکل خشکسالی در گلستان به عنوان یک مشکل دایمی یادآور شد: عواملی چون پراکنش نامناسب بارندگی، کاهش بارندگی، تغییر نوع بارش (باران به جای برف)،افت آب‌های زیرزمینی، قنوات و چشمه ها، کمبود کانال‌های آبیاری مناسب در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی و کمبود ذخیره‌سازی آب کشاورزی موجب شده تا استان بیش از گذشته وجود خشکسالی را احساس کند.

خشکسالی دغدغه دایمی گلستان است

سمیعی ادامه داد: خشکسالی از دغدغه‌های استان است و در کارگروه مرتبط برنامه‎هایی برای مقابله و کاهش اثرات این بلای طبیعی تدوین شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد کهبرنامه‎های اداره‌کل مدیریت بحران استان بتواند در کاهش اثرات این بلایای طبیعی و افزایش ایمنی هرچه بیشتر شهروندان گلستانی مؤثر باشد.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد؛ این استان به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، هرساله شاهد حوادث و بلایای طبیعی متعدد در این منطقه شمالی کشور است./ب

برچسب ها: گلستان ، حادثه ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.