هر طرحی که به فعالیت های هنری نظم و چارچوب بدهد و قابل توجه و احترام جامعه هنری باشد گامی رو به جلوست و از این حیث تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی ایران با هدف حمایت از نمایشنامه نویسان و تولید نمایشنامه حرکتی مثبت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، دکتر صادقی با بیان اینکه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی باید در راستای ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه نمایشنامه نویسی برپا شود بیان داشت: البته در کنار برگزاری جشنواره نباید از آموزش غافل شد، زیرا آموزش پیوسته و دایم در حوزه نمایشنامه نویسی یک ضرورت است و در طی سال باید کارگاه های درام نویسی، درام خلاق، بررسی آثار درام نویسان بزرگ و ... برگزار شود و در نهایت هر سال به بهترین آثار جوایزی تعلق گیرد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی نمایشنامه و نمایشنامه نویسان از سوی بنیاد ادبیات نمایشی ایران افزود: انجام این گونه فعالیت ها ستودنی است، زیرا بحث مالکیت نمایشنامه ضرورتی انکارناپذیر است که طی این سالیان با آن رو به رو بوده ایم. این بانک باید برای ثبت نمایشنامه های نمایشنامه نویسان و محافظت از حقوق مادی و معنوی آنان پیش از این راه اندازی می شد تا با ثبت اثرشان بتوان از حقوق مؤلف آن دفاع کرد. همچنین باید دقت کرد که کارشناسانی حرفه ای برای این کار در نظر گرفته شوند.
دکتر قطب ‌الدین صادقی در ادامه گفت: وجود بانک نمایشنامه در تئاتر کشور امری حیاتی و منشأ بسیار خوبی برای آن دسته از کارگردانان تئاتر است که به دنبال متن مناسب هستند.
وی در تکمیل صحبت هایش افزود: پیشنهاد می‌کنم که بانک نمایشنامه شامل نمایشنامه‌های نگارش گذشته نیز بشود و صرفاً به نمایشنامه‌های جدید محدود نباشد.
دکتر صادقی خاطرنشان کرد: در فرانسه این اقدام از طریق سندیکای نمایشنامه‌نویسان صورت می‌گیرد و نویسندگان آثار خود را در آنجا به ثبت می‌ رسانند که در حقیقت جزو سرمایه‌های آنها محسوب می‌شود.
به اعتقاد من باید برای آثاری که جمع‌آوری و ثبت می‌شوند شناسنامه طراحی و آنها را بر مبنای استان ‌ها و ژانرهای مختلف دسته ‌بندی کرد.
این مدرس تئاتر با اشاره به اهدافی که بنیاد باید به آنها توجه کند گفت: بزرگترین فعالیتی که بنیاد ادبیات نمایشی ایران  برای جامعه نمایشنامه نویسان می تواند انجام دهد ایجاد شغل و کمک به اجرایی شدن آثار آنهاست. بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید بهترین نمایشنامه های تولیدی را به کارگردان های خوب معرفی و امکان اجرایی شدن آثار را میسر کند.
وی ادامه داد: بنیاد ادبیات نمایشی ایران می تواند به نمایشنامه نویسان بزرگ سفارش تولید متن با درون مایه خاص بدهد؛ همان کاری که فرهنگستان ادب و هنر در مقطعی قصد انجامش را داشت. یکی از رسالت های این بنیاد، آموزش در حوزه نمایشنامه نویسی است که خوشبختانه فراخوان آن در بنیاد ادبیات نمایشی آماده شده است و این مهم انجام خواهد شد. البته توجه به نگارش نمایشنامه های کیفی باید در صدر مسیر توسعه تئاتر قرار گیرد.
دکتر قطب الدین صادقی در پایان تصریح کرد: دغدغه توجه به مسئله تولید آثار نوشتاری در زمینه تولید تئاتر در کشور سال‌ها به عنوان یکی از اصلیترین کانون های توجه مسئولان و هنرمندان تئاتر کشور مطرح بوده است و سر و از این رو تولید نمایشنامه های کیفی، اصیل و فاخر از جمله اموری است که بنیان کار تئاتر و رکن اصلی و اساسی این هنر فاخر است که همواره باید سرمنشأ فعالیت های نمایشی درکشور و به خصوص بنیاد ادبیات نمایشی ایران قرار گیرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار