تصفیه کنندگی خون و شستشو دهنده کبد از جمله خواص کاسنی و عرق آن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران  بیرجند

کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که در انواع مختلف در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار مفید برای بدن دارد، البته اگر به اعتدال مصرف شود.

 کاسنی و عرق کاسنی، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ ها، در میان تمام شیشه های عطر و ادویه در مطبخ خانه هایشان، عرق کاسنی را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و ... نگه داری می کردند.

عطاران و صاحب نظران در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی،عرق کاسنی را سرد می دانند که تاثیراتش در از بین بردن حرارت و التهاب بدن احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره و خصوصاً تنبلی کبد است و اگر با دقت و مستمر استفاده شود، تاثیراتش قابل مشاهده است.

 از گذشته دور تاکنون قسمت های مختلف گیاه کاسنی و عرق آن را به عنوان تصفیه کننده خون و شستشو دهنده کبد، استفاده می کردند، خاطرنشان کرد: کاسنی در دو نوع صحرایی یا وحشی و کاسنی کشت شده توسط کشاورزان، وجود دارد که نوع وحشی آن در اوایل بهار در کنار جویبار یا در میان سبزه زار می روید.

 کاسنی با تاثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می زداید و بار کبد را سبک می کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می شود.

 عرق کاسنی ملین و ادرارآور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن تب های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می کند.

 مفید بودن این عرق برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت و ایمنی در برابر بیماری های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است./س

برچسب ها: کاسنی ، گیاه ، عرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.