خبرگزاري "فرانسه" در گزارشي تحت عنوان "موضع مخالف ترکيه در قبال کنفرانس سوريه نرمتر شده" به عقب نشيني ترکيه از مواضع افراطي پيشين خود در قبال بحران سوريه و رفتار خصمانه اش عليه دولت آن کشور اشاره کرده و اذعان مي کند که سفر اردوغان به واشنگتن بي نتيجه بود و وي دست خالي به آنکارا بازگشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين خبرگزاري در ادامه با اشاره به عقب نشيني دولت ترکيه از مواضع قبلي خود در قبال کنفرانس جهاني براي بررسي راهکارهاي سياسي به منظور رفع بحران سوريه مي افزايد "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه با کنرفانس بين المللي صلح براي سوريه موافقت کرده است." 

خبرگزاري فرانسه در ادامه مي افزايد: "به نقل از رسانه هاي محلي ترکيه موضع مخالف دولت ترکيه در قبال طرح ابتکاري روسيه – آمريکا براي تشکيل کنفرانس بين المللي صلح به منظور رفع بحران سوريه در پي سفر اردوغان به آمريکا و ديدار با مقامات آمريکايي نرم تر شده است." اين خبرگزاري در ادامه مي افزايد "يکي از تحليلگران ترک در مقاله اي که در روزنامه "مليت" متشر کرده در اين باره افزوده است که اردوغان پس از ديدار با اوباما موضعش در مورد کنفرانس ژنو تغيير يافت." اين خبرگزاري در ادامه مي افزايد روز پنجشنبه اردوغان و اوباما پيرامون تشکيل نشست موسوم به "ژنو 2" با يکديگر مذاکره کردند که در راستاي نشست سال 2012 ميلادي براي حل منازعه در سوريه برگزار خواهد شد.

خبرگزاري فرانسه با اشاره به تاثير مذاکره اردوغان با مقامات بين المللي در تصحيح جزئي ديدگاه هاي اشتباهش در قبال بحران سوريه مي افزايد "اردوغان در جريان سخنراني خود در واشنگتن در روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که احتمالا با مقامات روسيه مذاکرات بيشتري را در مورد رفع بحران سوريه خواهد داشت. سفر اردوغان به آمريکا پس از انفجار دو خودرو در نايحه مرزي "ريحانلي" در مرز ترکيه و سوريه انجام شد که دست کم 51 کشته برجاي گذاشت." 

خبرگزاري فرانسه در ادامه به بي اعتنايي آمريکايي ها به خواسته هاي اردوغان در مورد مداخله نظامي مستقيم در سوريه اشاره مي کند و مي افزايد "نشريات ترکيه اظهار داشتند که اردوغان با دستهاي خالي از سفر واشنگتن به آنکارا بازگشته است. "نازلي ايليجک" سرمقاله نويس روزنامه هوادار دولت "صباح" در سرمقاله اخير خود پيرامون ناکامي اردوغان از سفر به واشنگتن نوشته است "نخست وزير اردوغان از سوي آمريکايي ها با زرق و برق فراوان مورد استقبال قرار گرفت. آمريکايي ها براي وي مراسم ويژه استقبال نظامي و ضيافت شام برگزار کردند اما در نهايت هيچ گونه نتيجه ملموس و قابل توجهي از اين مذاکرات حاصل نشد. دولت اوباما حاضر به پذيرش خواست اردوغان مبني بر اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه نيست. ترکيه خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع از سوي آمريکا شده اما آمريکايي ها تاکنون با اين موضوع مخالفت کرده و معتقدند که اتخاذ چنين تصميمي وضعيت بحران سوريه را پيچيده تر خواهد ساخت." 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار