عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان: سالانه صد‎ها هزار هکتار از درختان بلوط کشور به عارضه زوال و خشکیدگی دچار می‎شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  مجید توکلی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت : زوال و خشکیدگی درختان بلوط، چون مرگ خاموشی می‎ماند که علت آن ناشناخته مانده و عوامل گوناگون هم‎چون باکتری‎ها، قارچ‎ها، آفات، تنش‎های محیطی و تغییرات اقلیمی از قبیل خشکسالی در دوره‎های کوتاه‎مدت، تنش خشکی و موج گرما، آلودگی شدید هوا و عوامل انسانی برای آن فرض شده است. 

 وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، چندین عامل پیش فرض نیز مطرح است که به تحقیق و مطالعه نیاز دارد. 

 توکلی تآکید کرد : بر اساس مطالعات صورت گرفته، سالانه صدها هکتار از درختان بلوط کشور به ویژه در منطقه زاگرس دچار این عارضه می‎شوند، به طوری که آمار نشان می‎دهد 11 استان با این پدیده درگیرند و بیش‎ترین خسارات مربوط به استان‎های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه‎ و‎ بویر‎احمد و فارس بوده و البته این معضل در استان گلستان نیز مشاهده شده است. 

 وی بیان کرد: طبق بازدیدهای صورت گرفته از مناطق مختلف، عوامل هر منطقه با دیگر مناطق متفاوت است؛ گرچه ممکن است در مواردی پاره‎ای از عوامل با هم مشابه باشند اما مسأله بسیار پیچیده است. 

 توکلی ادامه داد: این معضل تنها به ایران مربوط نیست بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و ایالاتی از آمریکا نیز با آن دست و پنجه نرم می‎کنند و تاریخ زوال را سال 1980 می‎دانند. 

 این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، افزود: خشکیدگی در مواردی ممکن است از بالای درخت شروع شده و به پایین آن سرایت کند و در مواردی دیگر ممکن است از جانب یا پایین آن شروع به خشکیدن کند. 

 این کارشناس یادآور شد: عوامل و استرس‎های محیطی در افزایش جمعیت آفات و حساسیت درختان قدرت عدت قارچ‎ها تأثیر بسزایی دارد و هم‎چنین تأثیر تغییرات آب‎و‎هوایی نیز در بروز این عارضه به اثبات رسیده است. 

 وی بیان کرد: شاید بالغ بر 3000 گونه حشره روی درخت بلوط زندگی می‎کنند که یا آن را زیستگاه خود ساخته و یا به عنوان منبع غذایی استفاده می‎کنند و در واقع تعداد آفات روی این درخت در مقایسه با دیگر درختان مثمر، بسیار بیشتر است. 

 توکلی یادآور شدشد: در شرایط طبیعی درخت خود رشد آن‎ها را کنترل می‎کند اما زمانی که زوال صورت می‎گیرد این توان از بین رفته و وضع به نفع آفات رقم می‎خورد. 

 این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، بیان کرد: میزان بارندگی ماه‎های اردیبهشت و خرداد بر جمعیت آفات و امکان بروز زوال نقش مؤثری داشته و آنها را افزایش می‎دهد. 

 این کارشناس خاطر‎نشان کرد: وجود حشرات برگ‎خوار نیز درخت را مستعد شیوع قارچ و آفات چوب‎خوار می‎کند و از عوامل بسیار قوی در بحث خشکیدگی بوده که متأسفانه شمار بسیار زیادی از آن‎ها هنوز ناشناخته باقی مانده است. /عب
برچسب ها: کشاورزی ، تغذیه ، حشره ، بلوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار