"کيهان بزرگمهر" در مقاله جديد خود تحت عنوان "تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه سوريه اشتباه بود" که در پايگاه تحليلي "المانيتور" منتتشر شده است اذعان مي کند که حمله رژيم صهيونيستي عليه دمشق خطايي استراتژيک بوده و سبب خواهد شد تا موقعيت محور مقاومت در منطقه بيش از گذشته تقويت شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  المانيتور، وي در ابتداي مقاله خود با اذعان به آسيبي که از حمله اخير رژيم صهيونيستي عليه سوريه بر آن رژيم وارد خواهد شد مي افزايد "رژيم صهيونيستي در تاريخ 5 ماه مي جاري ميلادي حمله اي نظامي را عليه دمشق انجام داد. اين حمله مي تواند بازي را به ضرر رژيم صهيونيستي تغيير دهد. رژيم صهيونيستي گمان مي کند که با اين حمله توانسته پيروزي کوتاه مدت نظامي را از آن خود سازد غافل از آنکه هيچ کس نمي تواند انکار کند که چنين حمله اي تبعات منفي جبران ناپذير سياسي، استراتژيک و نظامي براي آن رژيم خواهد داشت و توازن قوا در منطقه را به ضرر رژيم صهيونيستي برهم خواهد زد." 
وي در ادامه مي افزايد "تجاوزهاي نظامي رژيم صهيونيستي عليه مراکز تحقيقاتي دمشق انجام شده است. با اين حال اين حملات تاثيرات منفي اي براي آن رژيم به همراه خواهد داشت. اين حملات در نهايت از چندين جهت براي رژيم صهيونيستي دردسرساز خواهند بود. در وهله نخست، تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه سوريه باعث تقويت موضع "محور مقاومت" و همچنين جنبش حزب الله لبنان مي شود . جنبش حزب الله لبنان با همراهي ايران به عنوان محور مقاومت به سوريه براي مقابله با توطئه غرب کمک مي کند . تجاوزهاي اخير رژيم صهيونيستي باعث مي شود تا جنبش حزب الله لبنان در موضع قدرت قرار گيرد و نقش آن در محور "مقاومت" پررنگ تر شود. سيد "حسن نصرالله" رهبر جنبش مقاومت لبنان نيز در سخنراني روز 9 مي خود اظهار داشت که آن جنبش کماکان در کنار دولت سوريه خواهد ايستاد و تاکيد کرد که محور مقاومت به مقاومت مشروع خود در برابر تجاوزگري هاي رژيم صهيونيستي ادامه مي دهند و بازي را تغيير خواهند داد. اين موضع به ضرر رژيم صهيونيستي خواهد بود." 
نويسنده در ادامه به واکنش تدافعي سوري ها در مقابل تجاوز رژيم صهيونيستي اذعان مي کند و در اين باره مي افزايد "نکته ديگر آنست که با حمله رژيم صهيونيستي عليه مراکز تحقيقاتي دمشق معارضين سوري بيشتر از گذشته در موضع ضعف قرار خواهند گرفت چرا که مردم سوريه در مقابل دشمن خارجي (رژيم صهيونيستي) با يکديگر متحد خواهند شد و از دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه حمايت مي کنند تا در مقابل رژيم صهيونيستي مقاومت نمايند." 
وي در ادامه به تاثير منفي تجاوز رژيم صهيونيستي بر موضع ترکيه در قبال سوريه اشاره مي کند و مي افزايد "نکته ديگري که بايستي ذکر کرد آنست که ترکيه از حاميان معارضين سوري است و در هفته هاي اخير نيز سعي داشته تا روابط خود با رژيم صهيونيستي را که از سال 2010 ميلادي و در پي حمله صهيونيست ها عليه کاروان غزه آسيب ديده بود را ترميم کند و بهبود بخشد. با اين حال با تجاوز اخير رژيم صهيونيستي عليه دمشق دولت ترکيه موضعي منفعلانه اتخاذ کرده است. احساسات ضد صهيونيستي در داخل ترکيه در سالهاي اخير در حال افزايش بوده و تجاوز صهيونيست ها عليه سوريه نيز سبب مي شود تا فشار افکار عمومي ترکيه عليه رژيم صهيونيستي افزايش يابد و "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه مجبور شود تا بهبود روابط با رژيم صهيونيستي را به تاخير اندازد." 
نويسنده همچنين اذعان مي کند که تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه دمشق واکنش مسکو را نيز برانگيخت و اين به ضرر رژيم صهيونيستي خواهد بود. وي در اين باره مي افزايد "تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه دمشق واکنش تند و فوري روسيه را برانگيخت. مسکو به تل آويو هشدار داد که رويداد مشابه ديگري از سوي رژيم صهيونيستي را تحمل نخواهد کرد. اين حمله همچنين مسير ارسال احتمالي سلاح هاي دفاعي اس – 300 به سوريه را نيز هموارتر ساخت. مشکل رژيم صهيونيستي در آنجاست که همه چيز از جمله امنيتش را سياه و سفيد مي بيند. با اين حال واقعيت آنست که در صورت تکرار اقدام نظامي تل آويو عليه دمشق رژيم صهيونيستي با واکنش سختي از سوي کشورهاي جهان مواجه خواهد شد و توازن قواي نظامي در منطقه کاملا به ضرر آن رژيم تغيير خواهد کرد." 
در ادامه اين مقاله وي اذعان مي کند که تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي سبب افزايش قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران و جنبش حزب الله لبنان در منطقه خواهد شد و در اين باره مي افزايد "نکته ديگري که بايستي بدان اشاره کرد و کاملا به ضرر رژيم صهيونيستي خواهد بود آنست که با تجاوز اخير موضع سياسي و استراتژيک  ايران در منطقه بيش از پيش تقويت خواهد شد. اکنون اين جمهوري اسلامي ايران خواهد بود که با حمايت از جنبش مقاومت و موضع گيري علني ضد صهيونيستي دست بالا را خواهد داشت و نشان مي دهد که موضعش از مشروعيت برخوردار است. تجربه تجاوزهاي گذشته رژيم صهيوينستي از جمله تجاوز نظامي آن رژيم عليه جنبش حزب الله لبنان در سال 2006 ميلادي، تجاوز عليه نوار غزه در سال 2008  و همچنين تجاوز عليه کاروان امداد رسان غزه در سال 2009 ميلادي همگي سبب تضعيف موقعيت رژيم صهيونيستي شده و بر افکار عمومي منطقه اي و بين المللي تاثيري منفي گذاشته اند و از سوي ديگر سبب شده اند تا افکار عمومي به سوي جمهوري اسلامي ايران تمايل پيدا کنند." 
وي در نهايت نتيجه مي گيرد که تجاوز رژيم صهيونيستي عليه دمشق بازي را به ضرر آن رژيم تغيير خواهد داد و در اين باره مي افزايد "در نهايت آنکه، تجاوز هوايي رژيم صهيونيستي عليه دمشق بازي را به ضرر رژيم صهيونيستي تغيير خواهد داد. رژيم صهيونيستي همواره در زمان هايي که احساس تهديد امنيتي مي کرده است عمدتا بسيار سريع واکنشي تهاجمي نشان داده اما هيچ گاه به تبعات اقدامات نظامي خود فکر نکرده است. تجاوز اخير رژيم صهيونيستي عليه دمشق يک خطاي بزرگ استراتژيک بود. اين اقدام سبب تقويت محور مقاومت و تضعيف تروريست هاي سوري مي شود. اقدام رژيم صهيونيستي عليه سوريه به نفع دولت اسد در سوريه خواهد بود. هرگونه تکرار تجاوز نظامي از سوي رژيم صهيونيستي عليه سوريه کاملا به ضرر آن رژيم خواهد بود و بازي را عليه منافع آن رژيم تغيير خواهد داد." 








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار