نماینده فراکسیون المستقبل لبنان طرح ارتدوکس ها در انتخابات پارلمانی را موجب آغاز قومیت گرایی و شعله ور شدن جنگ داخلی دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ; طرح‏های گوناگونی برای قانون انتخابات مطرح شده است که مهمترین این طرح‏ها، طرح موسوم به "ارتودوکس" (نسبیت) است؛ بر اساس این قانون در جامعه 18 فرقه‏ ای لبنان، هر فرقه باید به تناسب جمعیتش نماینده در پارلمان داشته باشد، به صورتیکه سراسر لبنان یک حوزه انتخاباتی بوده و قانون نسبیت در آن اجرا می شود و طوایف تنها نمایندگان خاص طایفه خود را در سراسر کشور انتخاب می کنند.

طرح ارتودوکس ها، شمار نمایندگان پارلمان لبنان را از 128 به 134 نفر افزایش می‌دهد که هدف آن قرار دادن پارلمان برای همه است؛ قانون انتخابات پارلمانی لبنان موسوم به قانون "1960" دارای معایب آشکاری است، طبق این قانون، به جوانان زیر 21 سال، اجازه شرکت در انتخابات داده نمی‏ شود و اقلیت های کوچک از مشارکت در تصمیم گیری سیاسی محروم هستند و نمی‏ توانند در پارلمان نماینده داشته باشند. به عبارتی، این قانون همه طیف‌های لبنانی را در بر نمی‌ گیرد.

این طرح موافقان و مخالفانی دارد؛ میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان و جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری از مهمترین مخالفان قانون ارتودوکس هستند."خالد زهرمان " نماینده فراکسیون المستقبل لبنان در مصاحبه با العالم درخواست کرد، برای توافق درباره قانون انتخابات مذاکرات ملی با حضور همه گروه ها برگزار شود .

وی با اشاره به وجود بحران سیاسی در لبنان، افزود: گروه های لبنانی در خصوص نحوه بررسی و حل بحران سیاسی با یکدیگراختلاف دارند.زهرمان ادامه داد:  قوانین انتخاباتی که در لبنان تصویب شده نتوانسته به خوبی و درستی نمایانگر ساختار لبنان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار