لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستار فعال سازي کميته چهار جانبه بحران سوريه شد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی المیادین ; سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک خود با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در مسکو خواستار فعال سازی کمیته چهار جانبه بحران سوریه شد.

وی در کنفرانس خبری مشترک خود با بانکی مون در مسکو از توافق خود با دبیر کل سازمان ملل برای حل داخلی بحران سوریه خبر داد. لاوروف تاکید کرد ایران و عربستان باید در کنفرانس بین المللی «ژنو2» شرکت کنند. 

«سرگئی لاوروف» پس از مذاکرات با «بان کی مون» ، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اگر ساختار سازمان ملل متحد با هدف تامین نقش آفرینی این نهاد بین المللی ترمیم نشود مشکلات جهان کاهش نخواهد یافت . ما مسایل مهم را بررسی کردیم و توجه مذاکرات به اهمیت تلاش جامعه جهانی برای تامین و تحکیم صلح و آرامش در همه مناطق جهان معطوف شد .

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از عبور آزادانه برخی ها از منشور سازمان ملل متحد تصریح کرد: احترام به منشور سازمان ملل و مقررات و حقوق بین المللی لازم است .لاوروف ادامه داد: موضوع سوریه بحث ویژه در مذاکرات بود .این مقام ارشد روس تاکید کرد ک نه تنها سرنوشت سوریه بلکه حل بحران های آینده به حل این بحران بستگی دارد .بحران سوریه را همه نیروهای داخلی این کشور بدون دخالت بیگانگان باید حل کنند . از نظر ما پایه حل بحران سوریه تصمیمات نشست سال گذشته ژنو است .

لاوروف افزود : در این مذاکرات مسایل مرتبط برای امادگی برگزاری نشست بین المللی ژنو 2 را درباره سوریه بررسی کردم .وی گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از برگزاری این نشست بین المللی حمایت کرد.وزیر خارجه روسیه ادامه داد : در نشست بین المللی ژنو برای حل بحران سوریه همه طرف های سوری باید حضور داشته باشند .لاوروف گفت : همچنین با بان کی مون حل بحران در منطقه خاورمیانه بویژه مناقشه فلسطین و اسرائیل را بررسی کردیم .وزیر خارجه روسیه ادامه داد : گروه میانجی چهارجانبه برای حل مناقشه فلسطین در حال حاضر غیر فعال است اما برای فعال کردن حل این مناقشه اتحادیه عرب نیز باید ابتکارات لازم را داشته باشد .

وی با اشاره به موضوع خروج نظامیان خارجی از افغانستان گفت : طبق برنامه نیروهای خارجی باید تا سال 2014 از افغانستان خارج شوند و انتخابات این کشور در همان سال برگزار خواهد شد .لاوروف گفت : هیات سازمان ملل متحد به طور موثر در افغانستان فعال است اما کشورهای منطقه از جمله سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی نیز می توانند در این روند مشارکت کنند .وزیر خارجه روسیه همچنین موضوع برنامه هسته ای ایران را از جمله موضوعات مطرح در مذاکرات با دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد .

وی در پاسخ به پرسشی درباره بکارگیری سلاح شیمیایی در بحران سوریه گفت : کاربرد سلاح شیمیایی از مسایل جدی در بحران سوریه است .برخی می گویند گاز سمی و برخی از واژه سلاح شیمیایی استفاده می کنند ، ما درخواست بازرسی حادثه 19 مارس در اطراف حلب را فردای آن روز به سازمان ملل ارائه کردیم .

وزیر خارجه روسیه ادامه داد : دیگران ( انگلیس و فرانسه ) دو روز بعد و با تاخیر درخواست بررسی این حادثه را مطرح کردند اما رجوع انها به حادثه دسامبر سال گذشته بود .وی تصریح کرد : مشخص شد این حادثه برای آنها اهمیت نداشت زیرا اگر حادثه دسامبر سال قبل برای آنها موضوع اصلی بود باید همان زمان درخواست را مطرح می کردند .لاوروف همچنین درباره مناقشه شبه جزیره کره گفت : تخلف از قطعنامه های شورای امنیت در مناقشه شبه جزیره کره غیر قابل پذیرش است .

وزیرخارجه روسیه ادامه داد : من اعتقاد دارم که از پاسخ غیرمتوازن باید اجتناب کرد.وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحویل سلاح روسی به سوریه گفت : درک نمی کنم که چرا برخی رسانه ها به دنبال بزرگ نمایی این موضوع هستند .لاوروف افزود : تحویل سلاح به سوریه را پنهان نمی کنیم زیرا این اقدام بدون تخطی از حقوق و مقررات بین المللی انجام شده است .وزیر خارجه روسیه تاکید کرد : روسیه بر اساس قرارداد سلاح های تدافعی را به سوریه صادر کرده است.

برچسب ها: لاوروف ، بحران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار