مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون در 20 درصد از زمین های ملی و عرصه های منابع طبیعی این استان، عملیات آبخیزداری اجرا شده است.

 خسرو عبداللهی در گردهمایی مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های منطقه 2 کشور در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری افزود: این اقدامات را عملیات بیولوژیک و تقویت پوشش گیاهی نظیر علوفه کاری، نهال کاری و عملیات مکانیکی نظیر احداث بندهای خاکی، سنگی، ملاتی و خشکه چین شامل می شود. 
وی در ادامه از اجرای 114 طرح آبخیزداری شناسایی توجیهی و اجرایی در سطح  581
هزار و 650 هکتار از اراضی خبر داد و اظهار داشت: تاکنون بسیاری از حوزه های آبخیز استان چهارمحال و بختیاری دارای مطالعات جامع تفضیلی آبخیزداری بوده و آماده برای عملیات اجرایی است.
به گفته عبداللهی، تاکنون 70 بند خاکی برای حفظ و ذخیره آب در این استان ساخته شده است.
وی در ادامه وسعت استان چهارمحال و بختیاری را یک میلیون و 653 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: 66 درصد از این مساحت را مراتع، 12 درصد را اراضی مستثنیات و باغات،  19  درصد را جنگل های طبیعی و سه درصد آن را مناطق مسکونی شامل می شود.
عبداللهی تصریح کرد: استان چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه تنها یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده، 2.5  درصد جنگل ها و 1.1 درصد مراتع کشور را در خود جای داده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در این جلسه گفت: پنج درصد گوشت قرمز، 2.9      درصد شیرخام، 1.6 درصد عسل و  20  درصد ماهیان سردابی کشور نیز در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود. 
وی کسب رتبه برتر در زمینه تولید بادام آبی و ماهیان سردابی برای شش سال متوالی را از دیگر افتخارات کشاورزی این استان برشمرد.
عبداللهی اظهار داشت: سرچشمه سه رودخانه بزرگ کارون، زاینده رود و دز در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باعث ایجاد سه هزار کیلومتر طول رودخانه و ساحل در این استان شده است. 
وی با بیان اینکه میزان نزولات سالیانه در این استان، 11 میلیارد متر مکعب است افزود: 9.3 میلیارد متر مکعب از استان خارج شده است و با ورود به استان های خشک و کویری نظیر اصفهان، خوزستان و یزد بخشی از آب مورد نیاز آنان را تامین می کند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.