"سعيد جليلي" دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در نشست خبري خود در استانبول ترکيه از طولاني و مفيد بودن مذاکرات هسته اي شب گذشته خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين، دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به مذاکراتش با کاترين اشتون  گفت: قرار شد با ايده اي جديد تعاملات بيشتري صورت گيرد و گفتگوها را ادامه دهيم.

سعيد جليلي در نشست خبري در استانبول با تشکر از مسئولان ترکيه براي ميزباني اين مذاکرات افزود: جمهوري اسلامي ايران بر مبناي منطق مشخص و رفتارهاي روشن و با توجه به اقتداري که به پشتوانه ملي در عرصه منطقه اي و بين المللي دارد چند دوره از گفتگوهاي هسته اي را با شش قدرت بزرگ جهاني برگزار کرده است . 

وي اضافه کرد: پس از گفتگوهاي مسکو جمهوري اسلامي ايران طرح جامعي ارايه کرد و قرار شد آنها پاسخ بياورند . 

جليلي ادامه داد: هشت ماه طول کشيد تا آنها بتوانند پاسخي براي پيشنهادهاي جمهوري اسلامي در مسکو تهيه کنند به همين علت پس از هشت ماه در نشست آلماتي1 پيشنهادهايي ارايه کردند. 

وي افزود: در مقابل اين پيشنهادها ما اعلام آمادگي کرديم در کمتر از يک ماه پاسخ خود را ارايه کنيم. 

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در آلماتي2 هم اعلام کرديم جمهوري اسلامي ايران آماده است براي اينکه بر مبناي همان منطق و ابتکار عمل هايي که دارد و نيز با استفاده از همان اقتدار ملي ، منطقه اي و بين المللي که حاصل شده است ، هم در زمينه طرحي جامع و هم در زمينه گام هاي مشخص توافق هايي داشته باشيم. 

وي افزود: بعد از دور روز گفتگوهاي مشخص در آلماتي2 آنها به اين جمع بندي رسيدند که بايد در اين باره در پايتخت هاي خود مشورت و بررسي صورت گيرد و نظر و جمع بندي آن را خانم اشتون ظرف چند روز به من اعلام کنند اما اين چند روز طولاني شد و نزديک 40 روز طول کشيد تا اين که خانم اشتون اعلام آمادگي کرد گفتگو کند.

سعيد جليلي افزود: 1+5 فرصت نشست بيانيه تهران با حضور ايران ، ترکيه و برزيل را از دست داد و امروز مي گويند بياييد درباره همان بيانيه يعني سوخت20 درصد دوباره صحبت کنيم حال پيشنهادهاي ما در آلماتي2 نيز به گونه اي نباشد که بعداً بگويند بياييد در همين مورد گفتگو کنيم. 

وي افزود: فکر مي کنيم پيشنهادهاي ايران در آلماتي2 سازنده بود که آنها گفتند درباره آن تأمل مي کنيم و در پايتخت هاي خود تصميم مي گيريم از اين رو اين پيشنهادها فرصتي براي همکاري بود که اميدواريم بتوانند از اين فرصت ، استفاده لازم را براي همکاري فراهم کنند. 

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤالي درباره مواضع ايران درباره سوريه گفت: موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال بحران سوريه از همان ابتدا روشن بود ، ما از ابتداي بحران هرگونه راه حل نظامي و خشونت را محکوم کرديم. 

وي افزود: ما از ابتدا تأکيد داشتيم که سوريه يک راه حل بيشتر ندارد و آن هم دموکراسي است که از طريق گفتگوهاي ملي و انتخابات شکل مي گيرد. 

جليلي تأکيد کرد: همه بايد زمينه را فراهم کنند تا دولت ، مردم و گروههاي مختلف در سوريه بتوانند براي گفتگوهاي ملي آماده شوند و پس از آن کمک کنند که انتخابات لازم در آنجا برگزار شود.

جليلي اضافه کرد: گفتگوهاي ديشب با خانم اشتون مفيد بود و قرار شد با ايده هاي جديد و تعاملات بيشتر گفتگو ها ادامه يابد. همچنين ديروز هم جمهوري اسلامي ايران گفتگوهاي خوبي در وين با آژانس داشت. اين گفتگوها چندين ساعت طول کشيد. و در آن درباره همکاري جمهوري اسلامي ايران و آژانس و چگونگي ادامه اين همکاري و تعامل صحبتهاي بسيار خوبي شد. همه اين روندها نشان مي دهد امروز جمهوري اسلامي ايران بر مبناي منطقي روشن آماده است همکاريهاي خود را ادامه دهد و در عين حال از حقوق ملت ايران دفاع کند.  ما از هر گونه همکاري در چارچوب پذيرفته شده ان پي تي و پذيرش حق مسلم مردم ما براي برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي به خصوص حق غني سازي اورانيوم استقبال مي کنيم. ما فکر مي کنيم جمهوري اسلامي ايران امروز به عنوان عضو فعال ان پي تي ظرفيت بالايي براي کمک به حرکت به سمت خلع سلاح و جلوگيري از تکثير و انتشار تسليحات هسته اي دارد و همچنين مي تواند به همکاري ميان اعضاي ان پي تي با هدف استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي کمک زيادي کند. ما عميقا بر اين باوريم که اقتدار جمهوري اسلامي ايران و ظرفيتهايش مبتني بر اجماع ملي  که در کشور وجود دارد و همچنين ظرفيتهاي کشورما در سطح منطقه اي و بين المللي و همچنين به عنوان پايگاهي براي جنبش غيرمتعهدها ، همه اينها مي تواند ظرفيت مطلوبي همسو با ثبات، صلح و عدالت در سطح بين المللي باشد. 
     
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه نشست خبري خود در استانبول به اين پرسش پاسخ داد که نقطه اختلاف ايران و آمريکا کجاست؟
به گزارش واحد مرکزي خبر، آقاي جليلي گفت: اختلاف اساسي که ميان جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا وجود دارد، اختلاف ديرينه است.
وي ريشه اين اختلاف با آمريکا را به حمايت اين کشور از ديکتاتوري پهلوي تا آخرين روز خواند و افزود: با سقوط ديکتاتوري و ظهور نظام مردم سالاري ديني در ايران، آمريکا به مقابله با حقوق ملت ايران برخاست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: آمريکا هر چه در توانش بود، انجام داد و ديکتاتوري ديگر يعني صدام را به اقدام نظامي عليه ايران و تحريک و هشت سال بيشترين پشتيباني را از او کرد.

جليلي تحريم‌هايي را که بيش از 30 سال است آمريکا عليه ايران اعمال کرده، بخش ديگري از اين اختلاف اساسي خواند و گفت: مشکل آنها اين است که ملت ايران از حقوق خود دفاع مي کند و آنها نااميد مي شوند .

وي افزود: آنها امروز شاهدند که نه تنها ملت ايران از حقوق خود دفاع مي کند، بلکه با مقاومتي که انجام مي دهد، پيشرفت چشمگيري هم دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: اتفاقا در حوزه هايي همچون انرژي هسته‌اي يا نفت که آنها سعي کردند فشارهاي خود را بيشتر کنند، موفقيت هاي ملت ايران بيشتر بوده است.

جليلي گفت: امروز خود آنها اعتراف مي‌کنند و در آمار مراکز معتبر بين المللي هم آمده که رشد علمي در ايران 11 برابر متوسط جهاني بوده است.

وي افزود: امروز انکار شدني نيست که جمهوري اسلامي ايران در پرتو مقاومت ، پيشرفت هاي چشمگيري داشته است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اين آمريکاست که بايد به جهان بگويد آيا همچنان مي خواهد با مردم سالاري مقابله و متحدانش را از ميان ديکتاتورها انتخاب کند؟

جليلي افزود: اين براي خود آمريکا هزينه دارد زيرا با روند کنوني، نزد ملت هاي جهان و منطقه روز به روز منفورتر مي شود. 

وي ادامه داد: ديکتاتورهاي متحد آمريکا روز به روز به دست ملت هايشان نفي و طرد مي شوند و اين را در مورد حسني مبارک (ديکتاتور مخلوع مصر) و بن علي (ديکتاتور مخلوع تونس)، دو متحد آمريکا در منطقه ديديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه نشست خبري در استانبول ترکيه بيداري اسلامي را ظرفيت تازه اي براي جهان اسلام دانست و گفت: اين ظرفيت فرصتي براي ايجاد قطبي تأثيرگذار در عرصه بين المللي است.

جليلي در پاسخ به پرسشي درباره تنش هاي مرزي در مرز کشورهاي همسايه سوريه از جمله ترکيه براي جان باختن حادثه تروريستي ريحانلي ترکيه به مردم و دولت اين کشور با تسليت گفت و افزود: ما هر حادثه تروريستي و هدف قرار گرفتن مردم بي گناه را قوياً محکوم مي کنيم.

وي گفت: امروز با بيداري اسلامي ظرفيت تازه اي به نفع مردم منطقه ايجاد شده و مردم کشورهايي همچون عراق و ترکيه و سوريه اين حق را دارند که از مرزهاي توأم با صلح و امنيت برخوردار باشند بنابر اين روابط اين کشورها نيز بايد روز به روز عميق تر شود.

جليلي افزود: بايد تلاش کنيم روابط کشورهاي منطقه تجميع شود و نبايد اجازه داد دشمنان مشترک همه کشورهاي اسلامي با اختلاف افکني و سوءاستفاده به مسائلي دامن زنند که به نفع هيچ کس نيست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: امروز بايد شعار وحدت و‌ دوستي و راهکارهاي عميق راهبردي ميان کشورهاي منطقه و جهان اسلام شکل گيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ملت ايران با هر انتخاباتي اين ظرفيت و فرصت را بهتر پيدا مي کند که اقتدار جمهوري اسلامي ايران و منافع خود را بهتر حفظ کند.

سعيد جليلي در ادامه نشست خبري در استانبول، در پاسخ به سؤال خبرنگاري که با اشاره به نامزدي جليلي در انتخابات رياست جمهوري از ارزيابي وي درباره احتمال اجماع روي يک نفر ميان او و آقايان ولايتي و قاليباف پرسيد،‌ افزود: سفر من کاري است ولي بايد بگويم امروز ايران به عنوان کشور مردم سالاري ديني در موقعيتي است که هرچه نشاط و رقابت هاي سياسي در ان بيشتر مي شود و بيشتر ظهور مي يابد نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران بيشتر تثبيت مي شود .

وي گفت: اينکه رقابت هاي سياسي موجب تثبيت سياسي و تقويت اقتدار  يک نظام شود از شاخص هاي مهم در توسعه سياسي است و شما شاهديد با هر انتخابات در ايران اقتدار جمهوري اسلامي ايران ارتقايي معني دار پيدا مي کند .

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: از همه ظرفيت هاي خودمان براي افزايش دوستي ميان ملت هاي سه کشور ترکيه ، عراق و سوريه و منطقه استفاده مي کنيم .

سعيد جليلي در ادامه نشست خبري خود در استانبول در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اينکه به نظر ايران خائن حوادث انفجارات در جنوب ترکيه چه کسي و يا کجاست؟ افزود: جمهوري اسلامي ايران با همه کشورهاي منطقه به ويژه سه کشور ترکيه ، عراق و سوريه روابطي خوب ، طولاني و راهبردي دارد و تلاش مي کند اگر اختلافي هم هست به حداقل برسد .

وي گفت: امنيت، "کل به همه پيوسته" است بنابراين روابط بسيار دوستانه و برادرانه اي با ترکيه داريم و امنيت ترکيه را امنيت خودمان مي دانيم .

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: مرزهاي ايران و ترکيه هميشه بايد مرزهاي دوستي و امنيت باشد برهمين مبنا تأکيد داريم بايد چارچوب هاي امنيتي قوي براي امنيت در منطقه شکل گيرد و نبايد اجازه داد دشمنان ملت هاي ما براي ناامني سوء استفاده کنند .

جليلي گفت: فکر مي کنيم همان طور که پيش از اين هم گفتم امروز، روزي است که بايد کشورهاي منطقه و ظرفيت ها و فرصت ها در جهت تجميع و هم افزايي به کار گرفته شود .

وي افزود : ترکيه ظرفيتي بسيار خوب در منطقه و جهان اسلام است ، عراق نيز همينطور و سوريه هم ظرفيت مهم در برابر رژيم صهيونيستي و پشتيباني از مقاومت در چند دهه گذشته بوده است .

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان تاکيد کرد: هرچه دوستي ها بيشتر شود به همان نسبت امنيت ،‌شکوفايي ، پيشرفت و قدرت همه اين کشورها بيشتر خواهد شد .

جليلي درباره برنامه ديدار با مقامات ترکيه هم گفت: سفر من کوتاه و نيز همزمان با سفر دوستان ترکيه اي ماست بنابراين امکان ملاقات با آنها را ندارم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار