مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس از اجرای مدیریت «چرای دام» در مراتع ییلاقی حوزه چالوس خبر داد.

خزایی‌پول در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت:این طرح از اوایل خرداد در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار با کنترل پروانه چرای دام از ورود دامداران غیرمجاز، فاقد پروانه و نیز دام مازاد بر پروانه، و دامداران مشمول طرح خروج از دام که از حقوق ارتفاقی بهره‌مند شدند، ممانعت می‌شود.

وی افزود:مراتع و منابع طبیعی ییلاقهای چالوس درحفظ خاک وجلوگیری از بروز سیلاب‌های فصلی،افزایش ذخیره نزولات آسمانی وسفره‌های آب زیرزمینی،تلطیف هوا،تولید اکسیژن، استفاده‌های تفرج‌گاهی،کوهپیمایی،حفظ تنوع گیاهی،جانوری و تولید علوفه از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس تصریح کرد:دامداران مراتع حوزه این اداره با فرا رسیدن فصل رویش که از 15خرداد گیاهان به مرحله حداکثری تولید می‌رسند، آغاز شده و تا پایان فصل تعلیف (اواخر شهریور) از گونه‌های گیاهی مرتعی استفاده می‌کنند.

خزایی پول گفت:هر چند مشکلات اقتصادی باعث می‌شود تا دامداران به ناچار با افزایش تعداد دام و یا حتی ورود پیش از موعد و خروج دیرتر از موعد مقرر در پروانه «چرای دام» اقدام می‌کنند که در این باره باید از سوی مسئولان امر نسبت به فرهنگ‌سازی برای دامداران در راستای حفظ پوشش گیاهی مرتع تدابیری اندیشیده شود تا دامداران منافع درازمدت را به منافع کوتاه‌مدت ترجیح دهند و در این راستا نقش شوراهای اسلامی، دهیاران، حافظان منابع طبیعی و گروه‌های n.g.o بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: یکی از مشکلات دامداران منطقه نیاز مبرم به علوفه برای تامین غذای دام در خارج از فصل تعلیف است که این امر سبب شد تا دامداران به ناچار نسبت حضور بیش از در مراتع در خارج از فصل مبادرت کنند./س

برچسب ها: چرا ، ییلاق ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.