عضو کميسيون انرژي مجلس، با اشاره به رقابت سه کشور ايران، عراق و عربستان در کسب پست دبيرکلي اوپک، گفت: ايران مي‌تواند با تعاملات گسترده و ديپلماسي فعال خود را به کرسي دبيرکلي اوپک نزديک کند.

"ابراهيم کارخانه" نماينده مردم همدان در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رقابت ايران، عربستان و عراق براي تصدي پست دبيرکلي سازمان اوپک، گفت: دبيرکل اوپک هر دوسال يکبار و به صورت دوره ‌اي به اتفاق آراء 12 کشور عضو انتخاب مي‌شوند.

وي در ادامه افزود: اولين دبيرکل اوپک "فواد روحاني" از ايران بود که در 21 ژانويه1961 به اين سمت انتخاب شد و قاعدتا بايد براين اساس 20 سال بعد نوبت به جمهوري اسلامي ايران مي‌رسيد که اين امر به علت شروع جنگ تحميلي محقق نشد و از آن تاريخ تاکنون نيز از کشورمان فردي به عنوان دبيرکل اوپک انتخاب نشده است.

عضو کميسيون انرژي با بيان اينکه ايران تنها يک دوره دبيرکل اوپک بوده، اظهار داشت: در حال‌حاضر ايران، عربستان و عراق داوطلب تصدي کرسي دبيرکلي اوپک هستند که اين موضوع در نشست آينده اين سازمان مجددا مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي در خاتمه با بيان اينکه رقابت نزديکي به اين سه کشور براي احراز پست دبيرکلي اوپک وجود دارد، خاطرنشان کرد: ايران مي‌تواند با تعاملات گسترده و ديپلماسي فعال خود را به کرسي دبيرکلي اوپک نزديک کند.

گفتني است؛ پيش‌بيني مي شود در نشست پيش‌روي اوپک در دهم خردادماه سال جاري بار ديگر شرايط نامزدهاي پيشنهادي سه کشور ايران، عراق و عربستان براي دبيرکلي اوپک مورد بررسي مجدد قرار گيرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اوپک ، نامزد ، دبیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار