ايرانيان مقيم خارج با توجه به توانمندي ها و سطح تحصيلات و منابع مالي مي توانند نقش مهمي در تامين سياست هاي اقتصادي کشور ايفا کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، سيد کاظم برادران ساداتي در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از توانمندي اي مالي، تخصصي و تحصيلي ايرانيان مقيم خارج نقش مهمي در توسعه اقتصادي کشور دارد.

وي تصريح کرد: در بحث مسائل اقتصادي خيلي از مشکلات را مي توان با ساده ترين روش حل کرد.

ساداتي که يکي از کانديداهاي مستقل انتخابات يازدهم رياست جمهوري نيز هست تصريح کرد: اين موضوع باعث کاهش اعتماد به دولت مي شود  كه دولت بايد جلوي اين نوع شايعات را بگيرد.

وي با تاکيد براين نکته که کشور ما از نظر نيروي تحصيل کرده و منابع طبيعي بسيار غني است تصريح کرد: همه تقسيرها متوجه دولت نيست بلکه موانعي مانند تعطيلات بيش از حد در ايران همچون تعطيلي روزهاي پايان هفته که مقايرت با عملکرد بازارهاي جهاني دارد نيز در آن موثر است که اين موضوع باعث شده که عملا کشور ما در روزهاي پاياني هفته با توجه به تعطيلات شنبه و يکشنبه ساير کشورها عملا 5 روز کاري در هفته را در زمينه هاي اقتصادي از دست بدهد.

وي ادامه داد: در بخش کشاورزي بايد ما بتوانيم سدها را به زمينهاي کشاورزي آورده و در کنار زمينهاي کشاورزي صنايع مرتبط با کشاورزي را ايجاد کنيم در بحث ماليات يکي از موضوعات دولت آينده بايد توجه بيشتر به سيستم مالياتي باشد در شرايط کنوني اخذ ماليات از اقشار حقوق بگير مانند کارگران و کارمندان به دليل آنکه دولت دسترسي آسان به حساب مالي آنها دارد به راحتي ماليات از آنها اخذ مي شود اما از سرمايه داران اصلا به اينگونه نيست.

وي در رابطه با موضوع استقلال بانک مرکزي گفت: متاسفانه از بانک مرکزي به عنوان ابزاري سياسي تا کنون استفاده شده كه اگر بانک مرکزي به معناي واقعي مستقل باشد هيچ گاه به هيچ دولتي اجازه نمي دهد که از منابع اقتصادي سواستفاده کند .

****ايرانيان مقيم خارج سرمايه هاي اين کشورند

وي ادامه داد: مملکتي که 8 سال جنگ تحميلي را به خود ديده  اين حق را دارد که از امکانات موجود در کشور با سرمايه گذاري مناسب اقدام به کارآفريني کند.

ساداتي گفت: کارآفريني يک فرايند است و بايد بسترهاي مناسب را براي توسعه کارآفريني در کشور ايجاد کنيم نبايد مسئولان هر زمان که به مشکل خوردند اقدام به تزريق پول اضافي به اقتصاد کشور کنند زيرا اين کار باعث افزايش نقدينگي مي شود.

اين کارآفرين و کارشناس مسائل اقتصادي تصريح کرد: متاسفانه در ايران رتبه بندي اعتباري وجود ندارد در کشورهاي خارجي 5 فاکتور در رتبه بندي اعتباري موجود است که آنها با اين ابزار اعتبار مالي و تخصصي افراد را مي سنجند چون رتبه بندي اجازه اختلاس نمي دهد.

وي با بيان اينکه در يک اقتصاد سالم درصد سود خالص بين 13 تا 18 درصد است اظهار داشت: بايد نرخ سود تسهيلات بانکي را پايين آوريم تا اين کار باعث گردش پول در بخش هاي مختلف اقتصادي کشور شود ما بايد رسانه هايي را داشته باشيم که ديدگاه هاي مثبت دولت را در همه عرصه ها به ويژه اقتصادي به خوبي منتقل کنند.

وي درخصوص بحث يارانه ها عنوان کرد: در شرايط فعلي من توصيه نمي کنم که پرداخت يارانه نقدي قطع شود اجراي طرح يارانه ها بايد با مديريت بهتر اجرا مي شد و يارانه ها بايد به امور زيربنايي و توليدي کشور تزريق شود.

وي در پايان گفت: کشور ما از نظر جاذبه هاي گردشگري رتبه 5 جهان را داراست اما از نظر تعداد گردشگاه رتبه 171 با درآمد 22 ميليون دلار را به خود اختصاص داده که اين موضوع نشان دهنده ضعف در مديريت صنعت گردشگري است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار