با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی نصب 2 ایربگ بر روی تمامی خودروهای سواری ، زمزمه هایی مبنی بر عدم امکان اجرای این استاندارد در برخی محصولات به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،بحث اجباری شدن نصب 2 ایربگ از مدت ها پیش در سازمان ملی استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح شده اما مهلت قانونی تعیین شده برای اجرای کامل این استاندارد چندین بار به دلایلی همچون محدودیت های بین المللی خودروسازان برای تامین قطعات به تاخیر افتاده است.

بر همین اساس اوایل سال گذشته مقرر شده بود نصب ایربگ بر روی تمامی خودروهای تولید داخلی از ابتدای مهرماه سال 91 اجباری شود که بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته و برخی موانع از جمله مشکلات واردات و کمبود تولید داخلی، این موضوع به ابتدای سال 92 موکول شد.

با پایان یافتن این مهلت قانونی،  ابتدا پلیس ، مدتی از شماره گذاری خودروهای فاقد 2 ایربگ خودداری کرد اما با رایزنی هایی که صورت گرفت و ارائه مدارک و مستندات خودروسازان مبنی بر عدم امکان تجهیز برخی محصولات به 2 ایربگ ، مهلتی دوباره برای اجرای این استاندارد اجباری در نظر گرفته شد و به موجب آن اجازه تولید و شماره گذاری خودروهای تک ایربگه تا تیرماه 92 صادر شد.

البته این مهلت 3 ماهه از همان ابتدا از نظر خودروسازان منطقی نبود چراکه آنها دلیل اصلی عدم اجرای این استاندارد را محدودیت های بین المللی عنوان می کردند و رفع این محدودیت ها در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست.

در همین ارتباط  داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است در شرایط کنونی اگر قطعات مورد نیاز برای نصب ایربگ به خودروسازان ارائه نشود حتی تا ۶ ماه آینده هم خودروسازان قادر به نصب ایربگ بر روی محصولات خود نیستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر خودروسازان لوازم و قطعات نصب ایربگ بر روی خودروهایشان را در اختیار ندارند و با توجه به اینکه تمام لوازم نصب ایربگ وارداتی است، به دلیل تحریم و نبود منابع کافی خودروسازان قادر به تهیه آنها نیستند.

میرخانی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه واردات ایربگ به دلیل نبود ارز و گشایش اعتبار، گفت: شرکت‌های خودروساز باید ایربگ را از شرکت‌های سازنده این قطعه خریداری کنند که در حال حاضر این سازنده‌ها با مشکل واردات قطعات اولیه ایربگ برای مونتاژ روبرو هستند.

مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل تأمین ایربگ در مدت دو ماه برطرف نمی شود، گفت: دولت مهلت دوماهه برای نصب دو ایربگ بر روی خودروها را صادر کرده و این در حالی است که مشکل تأمین ایربگ در عرض دو ماه برطرف نمی‌شود و پس از گذشت این مدت، باز هم کش مکش بر سر نصب ایربگ ادامه خواهد داشت.


اما در طرف مقابل سازمان ملی استاندارد بر الزام اجرای این استاندارد در مدت زمان تعیین شده تاکید دارد به طوریکه بهادر کاظمی معاون نظارت بر اجرای این سازمان عنوان می کند که از تیرماه امسال تمام سواری‌های داخلی باید با دو کیسه هوا تولید شوند.

وی در خصوص اینکه علیرغم مصوبه اخیر دولت خودروسازان عنوان می‌کنند که به دلیل نبود ظرفیت تولید داخل و ارزبری بالا تامین کیسه هوا به سختی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کیسه هوا جزو قطعات ایمنی خودرو و استانداردهای اجباری بوده و باید بر روی تمام خودروهای داخلی نصب شود.

کاظمی با بیان این‌که هرگونه قصور از مصوبه اخیر دولت مبنی بر الزام دو ایربگه شدن خودروهای داخلی از تیرماه امسال پذیرفته نخواهد شد، خاطرنشان کرد: خودروسازان بهتر است تمام توان خود را برای تحقق الزامات و استانداردهای قانونی به کار گیرند.

حال باید منظر ماند و دید که با پایان یافت این مهلت قانونی، این استاندارد در تمامی خودروها به اجرا در می آید و یا سریال مهلت دهی به خودروسازان باز هم ادامه خواهد یافت./عب
برچسب ها: ایربگ ، تولید ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار