مصرف آب و املاح و گرم كردن، پيش از شروع فعاليت ورزشي براي پيشگيري از گرفتگي عضلات ضرورت دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مسعود نيكبخت، دانشيار دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهاركرد: وقتي كه عضله در حالت انقباض باقي بماند و به حالت استراحت برنگردد، گرفتگي عضله يا اسپاسم اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: وقتي از يك عضله زياد كار كشيده ‌شود، حالت اسپاسم و گرفتگي اتفاق مي‌افتد. معمولا عضلات پشت ساق‌پا و جلوي ران بيشتر درگير اين مساله مي‌شوند. بر اثر استفاده زياد از شانه و گردن، عضلات بازو و گردن نيز ممكن است دچار اسپاسم شوند.

نيكبخت بيان‌كرد: در هر ورزشي از هر عضله‌اي زياد استفاده شود، به حالت خستگي مي‌رسد و در صورتي كه تحمل فشار تمرين را نداشته باشد، دچار گرفتگي مي‌شود. البته كاهش آب و الكتروليت‌هاي بدن در ورزش‌هاي طولاني‌مدت استقامتي نيز مي‌تواند منجر به گرفتگي عضلات شود.

وي درمورد آسيب‌هايي كه اين عارضه مي‌تواند به بدن ورزشكار وارد كند، گفت: اگر فعاليت‌ فرد در حالت گرفتگي عضله ادامه پيدا كند، منجر به پارگي بافت، عروق خوني و تاندون‌ها مي‌شود و فرد دوره دردناكي را تجربه خواهد كرد.

اين فيزيولوژيست ورزشي ادامه‌داد: در هنگام بروز گرفتگي عضله، توصيه‌مان به ورزشكاران اين است كه از فعاليت باز بمانند و با ماساژ نرم و آرام، عضله را به حالت طبيعي برگردانند.

وي درمورد روش‌هاي پيشگيري از اين عارضه هم اظهاركرد: جبران مايعات و املاح بدن مانند كلسيم و سديم، مصرف آب پرتقال به منظور تامين ويتامين‌ها به ويژه ويتامين ث و نيز گرم كردن پيش از آغاز فعاليت ورزشي مي‌تواند مانع از گرفتگي عضلات بدن در حين ورزش شود و افرادي كه اين اتفاق برايشان مي‌افتد، يكي از نكات گفته شده را رعايت نكرده‌اند./س


برچسب ها: گرفتگی ، عضلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.