دهها پيکره و نيم پيکره از فردوسي اکنون در خيابان ها و ميادين شهر دوشنبه تاجيکستان نصب شده که نشانه احترام و علاقه تاجيکان به اين شاعر ايراني است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تاجيکستان کشوري است که هويت و نمادهاي ايراني در آن به فراواني ديده مي شود يکي از اين نمادها وجود دهها پيکره از فردوسي شاعر حماسه سراي ايراني است که بر سر در مراکز علمي فرهنگي ، خيابان ها و ميادين شهر دوشنبه جاي گرفته است.
«رستم وهاب» نويسنده تاجيکستان مي گويد: تاجيکان بعد از سقوط نظام کمونيسم و بالا گرفتن انديشه هاي استقلال طلبانه ، مجسمه هاي لنين را از ميادين شهر برداشتند و پيکره فردوسي نخستين مجسمه اي بود که به جاي مجسمه رهبران کمونيسم در ميدان اصلي شهر دوشنبه نصب شد.
وي شاهنامه را نماد هويت تاريخي و زباني تاجيکان دانست و افزود: فردوسي جز جدانشدني از هويت ملي کشورهايي است که زماني يکپارچه بودند.
علاقه تاجيکان به فردوسي تنها به نصب پيکره هاي اين شاعر ايراني خلاصه نمي شود تنها زورخانه و قديمي ترين کتابخانه تاجيکستان نيز به نام فردوسي نامگذاري شده است.
کارشناسان تغيير نام ها و تنديس ها را نشانه تغيير و تحول ديدگاهها و تلاش جمعي براي هويت جويي گذشته تاريخي مي دانند.
از سويي ديگر تاجيکان در هر رده سني دستکم چند بيت از شاهنامه فردوسي را حفظ هستند چرا که شرح حال اين حماسه سراي ايراني از مقطع ابتدايي تا تحصيلات تکميلي تدريس مي شود./ي2
برچسب ها: فردوسی ، پیکره ، تاجیکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار