کرفتو غاری است که در 31 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره استان کردستان واقع شده که پیشینه آن به دوران های تاریخی پس از اسلام بر می گردد و اینک پرونده این غار برای ثبت در زمره آثار جهانی در دست تهیه است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، غار کرفتو در 20 بهمن ماه سال 1381 به شمار ثبت 330 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
از مجموع هزار و 700 آثار تاریخی در استان کردستان هم اکنون حدود 800 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و استان اثر تاریخی یا جاذبه طبیعی ثبت شده جهانی ندارد.
غار تاریخی و زیبای کرفتو در کردستان را می توان آینه ای تمام نما از زندگی با درایت گذشتگان در شرایط سخت دانست، در بازدید از غار تاریخی کرفتو، چگونگی زیستن بشر در هزاران سال پیش در ذهن انسان مجسم می شود.
به درستی معلوم نیست انسان ها از چه زمانی غار را به عنوان سر پناه طبیعی برای خود انتخاب کردند اما بدون شک آنها توانستند هوشمندانه شرایط بهتر زیستن را متناسب با امکانات و شرایط محیطی فراهم کنند.
اگر چه در ادوار بسیار دورتر از دوران غارنشینی هم اقوامی بودند که به دلایل مختلف، تداوم زیستن در غار را انتخاب کردند، اما هیچگاه نوآوری و خلاقیت را از روند زندگی حذف نکردند و در غارها نیز به فرآیند زیستن تنوع می بخشیدند.
غار کرفتو در استان کردستان آیینه ای از تدبیر و هنر نیاکانمان برای زیستن در شرایط سخت و نماد عینی تطبیق نیاز انسان با بضاعت طبیعت است.
اماکن طبیعی و ابنیه های باستانی همواره در جدول برنامه ریزی اهداف سفر گردشگران به ویژه در تعطیلات نوروز جایگاهی خاص دارد و غار کرفتو به سبب ترکیب زیبایی های طبیعت و آثار فوق العاده عمرانی بشر در گذشته های خیلی دور مقصدی در جدول برنامه ها است.
کردستان به دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان های کهن کشور پهناور ایران محسوب می شود که وجود آثار باستانی، سکونتگاه های طبیعی در دل صخره های سنگی شاهدی بر این مدعا است.
کرفتو اثر طبیعی و باستانی در صخره ای مرتفع در دل کوه است که در حدود ‎67 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با احتساب همین مسافت تقریبی در شرق شهر باستانی سقز واقع است.
موقعیت غار و صخره های مرتفع پیرامون آن از جنوب در میان روستای مسعود آباد دیواندره، از غرب به روستای میر سعید سقز، از شمال به روستاهای علی آباد و نخود دره تکاب و شرق و جنوب شرقی نیز محاط به روستای یوزباش کندی است.
دسترسی به غار کرفتو از سه طریق مسیر شهر دیواندره و سه راهی تکاب گور بابا علی، سقز مسیر روستای صاحب به میرسعید و از طریق تکاب جاده روستای علی آباد امکان پذیر است.
بر اساس یافته های زمین شناسی کرفتو در دوران مزوزوییک زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است.
غار کرفتو از غارهای آهکی است که در ادوار مختلف جهت استفاده و سکونت انسان تغییر حالت داده و با معماری صخره ای در چهار طبقه، در دل کوه حفر شده است.
مستشرقین و محققین بسیاری از جمله دمرگان، راولینسون، کرپورتر، خانیکف و فون گال از غار کرفتو بازدید و نقشه هایی از آن تهیه و ارایه نموده اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.