از سطح 75 درصدي آبهاي کره زمين فقط 3 درصد آن آب شيريني است بنابراين توليد ‌آب شرب به معناي تقبل هزينه ها و انرژي زياد است روندي که در مناطق خشک بسيار سخت تر و گرانتر انجام مي شود.

بهاري جانشين مدير طرح نيروگاه توليد همزمان آب و برق قشم در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: نياز جزيره به آب حدوداً 42 هزار مترمکعب آب در روز است، اين نيروگاه حدود يک سوم نياز جزيره را تامين مي کند و همچنين حدود 18 هزار مترمکعب در روز و نياز برق جزيره و حدود يک سوم با 50 مگاوات برق نيز توليد مي کند.

بنابراين گزارش اين نيروگاه اولين نيروگاه کشور با راندمان 80 درصد است که اين رقم در مقايسه با راندمان 38 درصدي نيروگاههاي گازي بسيار قابل توجه است احداث اولين نيروگاه توليد همزمان برق و آب شيرين کشور که با راه اندازي آن بخش اعظمي از مشکلات تامين آب شرب بدون صرف هيچ هزينه اي در جزيره قشم برطرف خواهد شد 80 درصد انرژي سوختي در داخل اين سيستم وجود دارد و داراي سيستم توليد برق پراکنده است يعني برق آن در محل مصرف مي شود بنابراين تلفات برق را شامل حال خود نمي کند.

براساس مطالعات انجام شده امکان احداث اين نوع نيروگاه در 9 نقطه ديگر کشور قابل اجراست که علاوه بر قشم، جزيره ابوموسي دومين محل براي اجراي اين نوع نيروگاه خواهد بود.

مظفري گفت: هر جا به گاز و آب شور فراوان مانند دريا وجود داشته باشد و نياز به آب و برق در آن منطقه باشد اين طرح قابل اجراست.

توسعه اين نيروگاهها در کشور به معناي تامين 100 درصد مطمئن عامل حيات يعني آب از منبعي ناتمام يعني آب شور درياست./س
برچسب ها: قشم ، آب ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار