مادرها و پدرها يادمان باشد كودكانمان همه چيز رااز ما ياد مي گيرند حتي حالت ها و عكس العمل هاي ما را در همه زمينه ها زير نظر دارند و الگوبرداري مي كنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، مادر با چشماني نگران كودك خود را كه مضطربانه دستش را گرفته بود و از همه چيز و همه كس حتي از همسالان خود مي ترسيد، نگاه مي كرد، چشمان نگران مادر نشانگر اين بود كه دلشوره كودك و آينده او را دارد و از طرفي خود را سرزنش مي كرد چون خود مقصر اين حالت فرزند خود است، كودك با ديدن اضطراب مادر از او ياد گرفته است و امروز مشكل ساز شده است و مادر اين را فهميده و خود را مقصر اين وضعيت فرزندش مي داند.
ابراهيمي مقدم، روانشناس در اين باره گفت: كودكان با ديدن اضطراب والدين اين رفتار را ياد گرفته و با قرار گرفتن در محيط هايي مثل درگيري، دعوا اضطراب در آن ها تشديد مي شود.
وي با اشاره به متداول ترين اضطراب ها كه اختلال اضطراب جدايي است، اظهار داشت: در اين حالت كودك به شدت از شرايطي كه باعث جدايي يكي از والدين مخصوصاً مادر شود، احساس ترس و اضطراب مي كند كه اين وابستگي شديد تأثيرات زيادي روي فعاليت هاي كودك مثل مدرسه رفتن، خوابيدن مي گذارد.
اين كارشناس در پايان خاطرنشان كرد: اضطراب در دوران كودكي ممكن است تا بزرگسالي نيز ادامه داشته باشد و اختلال هاي روانشناسي ديگر را بوجود آورد پس خانواده ها بايد از سرزنش هاي بي اندازه اين كودكان بپرهيزند و احساس آرامش به آنان القاء كنند.
گفتني است، بايد خانواده ها به اين كودكان احساس آرامش القاء كنند و سر هر موضوع كوچكي به آنان خرده نگيرند و سرزنش نكنند تا كمي از احساس ترس و اضطراب كودك كاسته شود و اعتماد به نفس آن ها بالا رود، با كمي توجه و مهرباني كردن و بردن آن ها در جمع هاي همسالان و تشويقشان به بازي كردن مي تواند به آن ها كمك بسياري كند و همچنين مراقب رفتارها و عادات نادرس خود باشيم تا فرزندانمان الگوبرداري نكنند./ف

برچسب ها: تأثیر ، اضطراب ، والدین ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار