دين پرست گفت:فرد بهبود يافته اگر شغل مناسبي داشته باشد، هم مسكن برايش فراهم مي‌شود و هم خانواده‌اش مورد حمايت قرار مي‌گيرد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ بابك دين‌پرست با بيان اين مطلب گفت: فرد بهبوديافته اگر شغل مناسبي داشته باشد، هم مسكن برايش فراهم مي‌شود و هم خانواده‌اش مورد حمايت قرار مي‌گيرد؛ چرا كه علي‌رغم هزينه‌هايي كه براي درمان معتادان مي‌شود آنان پس از بهبودي به دليل عدم شغل و كسب و كار، دوباره به سمت اعتياد مي‌روند.
 
وي افزود: هر يك از دستگاه‌هاي مسوول اعم از ستاد، بهزيستي، سازمان فني و حرفه‌اي و كميته امداد به صورت پراكنده اقداماتي را براي اشتغالزايي بهبوديافتگان انجام مي‌دهند اما متاسفانه آمار كلي و يكپارچه‌اي از معتادان تحت پوشش وجود ندارد.
 
معاون كاهش تقاضاي ستاد اظهار داشت: در سال گذشته از محل اعتبارات كمكي ستاد، بالغ بر 300 ميليون تومان از طرح‌هاي خوداشتغال‌زايي حمايت شد و هم‌اكنون نيز نزديك به 900 هزار نفر بهبوديافته در شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها تحت پوشش قرار دارند.
دين‌پرست با بيان اينكه استانداران و خيرين ظرفيت‌هاي بسيار خوبي در حوزه اشتغال بهبوديافتگان هستند، گفت: عامل مهم در كمك به بهبوديافتگان، خود مردم هستند؛ درواقع مردم با تغيير نگاهشان مي‌توانند به افراد بهبوديافته اعتماد و كمك كنند تا زمينه ماندگاري و انگيزه آنان در ماندگاري حفظ شود.
 
وي با اشاره به مصوبه اشتغال هيات وزيران در سال 90 گفت: طبق آن مصوبه، شوراي عالي اشتغال موظف است براساس دستورالعمل ابلاغي ستاد مبارزه با مواد مخدر و كمك وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي، حداقل 5 درصد از اعتبارات تخصيصي اشتغال را به بهبوديافتگان اختصاص دهد كه جلسه فوق نيز در راستاي آن مصوبه تشكيل شده است.
 
اين مقام مسوول در ستاد گفت: كميته اشتغالزايي و توانمندسازي ستاد، كميته‌اي مستقل و رياست آن با وزارت تعاون است، لذا اين وزاتخانه مي‌تواند هر عضوي را كه در شوراي عالي اشتغال مد نظر دارد، به‌عنوان عضو به اين كميته معرفي كند و ستاد نيز اين اختيار را دارد تا دستورالمعمل ابلاغي را به دستگاه مربوطه اعلام نمايد، همچنين در راستاي اين كميته، كميته‌هاي استاني اشتغالزايي نيز در هر استان تشكيل شود.
 
دين‌پرست ادامه داد: سالانه 25 هزار نفر از معتادان بهبوديافته تحت آموزش‌هاي سازمان فني و حرفه‌اي قرار مي‌گيرند اما افرادي هستند كه چندين گواهينامه از دوره‌هاي مختلف آموزشي دارند، اما هنوز شغلي ندارند، لذا بايد دستگاه‌هاي مربوطه دقت و توجه لازم را در اين خصوص داشته باشند.
وي تصريح كرد: تلاش ما بر اين است كه قبل از پايان دولت دهم، اين 5 درصد بودجه اشتغال بهبوديافتگان محقق و برنامه‌هاي اشتغالزايي اين افراد از سوي دستگاه‌هاي مربوطه اجرايي شوند.
 
*وزارت تعاون، رياست كميته اشتغال و توانمندسازي معتادان را برعهده دارد

 
همچنين، دكتر محمدباقر صابري ظفرقندي در اين جلسه گفت: در حوزه اعتياد و مبارزه با آن، پيشگيري اوليه و ‏درمان و حمايت‌هاي اجتماعي مكمل يكديگر هستند و مي‌بايست همگام و همسو با هم پيش ‏روند تا فردي كه معتاد است بتواند مراحل درمان و بازپروري خود را به خوبي طي كند.‏
 
وي افزود: جلسات درمان ستاد پيوسته و منظم برگزار مي‌‌شوند اما هنوز در بحث حمايت‌هاي ‏اجتماعي نكات مبهمي وجود دارد و ابعاد آن مشخص نيست؛ چرا كه بايد چگونگي ‏حمايت‌هاي اجتماعي در معتادان مشخص شود.‏
 
مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد در ادامه، توجه به اشتغال بهبوديافتگان و بيمه معتادان را از مباحث مهم حمايت‌‌هاي ‏اجتماعي برشمرد و گفت: اشتغال بهبوديافتگان موضوع بسيار مهمي است و از اين رو، بحث اشتغال ‏در قالب كميته‌اي مجزا بررسي و تشكيل شد تا دستگاه‌هاي مسوول از ظرفيت‌هاي موجود در ‏كشور به درستي و منطبق با نيازهاي اين حوزه استفاده كنند و برنامه‌ريزي‌هاي لازم نيز انجام شود.
 
صابري تاكيد كرد: در اين كميته‌ها بايد بسيار هوشمندانه، بحث‌ حمايت‌هاي اجتماعي از بهبوديافتگان و بيمه معتادان با نظرات كارشناسان مربوطه پيگيري شود.
 
وي يادآور شد: رياست اين كميته بر عهده وزارت تعاون و دبير آن مديركل درمان و حمايت‌هاي ‏اجتماعي ستاد مبارزه با موادمخدر است تا بتوانيم با استفاده از پتانسيل و همه توانمند‌ي‌ها و ‏دانش و تخصص دستگاه‌هاي مربوطه، زمينه بروز اشتغال مناسب را براي بهبوديافتگان فراهم ‏كنيم.‏/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار