صرف هزینه‌های گزاف برای نمایش رنگ‌ها در بحبوحه انتخابات، معضلی است که بعداً هزینه‌هایی برای کشور خواهد داشت.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از سایت دانا، بازی با رنگ‌ها تا آنجا که یادمان می‌آید البته در انتخابات به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 باز می‌گردد که در آن زمان برخی از نامزدها برای خود رنگی را برگزیدند و هوادارانشان هم آن رنگ را در تبلیغات نامزدهای مورد نظرشان استفاده کردند.

فتنه های رنگین

انقلاب های رنگین، نامی است که به طور گروهی به دسته ای از تحرکات مربوط به هم اطلاق شده است که در بسیاری از جمهوری های شوروی سابق و کشورهای شرقی - بلوک شرق - به وقوع پیوسته است. وجه مشترک تمامی این حرکات، این است که در تمام حالات، یک رنگ خاص یا گل خاص، به عنوان نماد، مورد استفاده قرار گرفته است و هدف نهایی آن براندازی نظام حاکم بوده است.

دستبند و پوسترها و کلاه و شال و اینجور چیزها برای مردمی که هوادار نامزدشان بودند به عنوان یک نماد مطرح شد.البته در جریان انقلاب‌های رنگی و مخملی هم در برخی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گرفت که از سوی سازمان‌ها و کشورهایی که این انقلاب‌ها را برپا می‌کردند توصیه می‌شد.

برای نخستین بار، تهدید به انقلاب مخملی در ایران، از سوی یک جناح افراطی موسوم به اصلاحات و در آستانه انتخابات مجلس ششم مطرح شد.این طرح، زمانی مورد توجه قرار گرفت که گرجستان، تازه تحولات شبه انقلابی خود را پشت سرگذاشته بود و طراحان آن در ایران، از این پروژه، به عنوان گرجستانیزه کردن انتخابات یاد می کردند و بزگترین و عمیق ترین فتنه را در کشور در سال 88 کلید زدند که البته پرداختن به عمق این فتنه و ریشه ها و حتی چرایی انتخاب نماد رنگین برای آن در این مقال نمیگنجد.

رنگ ها دغدغه مردم نیستند

اما مهمترین موضوع در این بحث این است که آیا دغدغه مردم،هواداران نامزدهاو خود نامزدها رنگی است که برای نماد و نشان تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنند یا برنامه جامع و کامل برای اداره هر چه بهتر کشور است؟

با کمال تعجب هم میبینیم در انتخابات ریاست جمهوری 92 هم برخی از نامزدها برای خود رنگی را انتخاب کرده‌اند. یک نامزد رنگ انتخاباتی خود را سفید و یکی دیگر مجددا سبز و دیگری بنفش را برگزیده است و هر کدام دیگر به فراخور حال خودشان برای خود رنگ انتخاب کرده‌اند که البته با وجود تعدد ثبت نام نامزدها در این دوره ؛ بیم آن می‌رود این همه نامزد انتخابات ریاست جمهوری رنگ کم بیاورند و تداخلی هم در رنگ نامزدها به وجود بیاید!

نامزدها به ویژه آنهایی که آمدن و ماندشان قطعی است و نامدارتر هم هستند باید توجه کنند که بازی با رنگ نمی‌تواند یک ویژگی مثبت برای آنها تلقی شود؛  زیرا علاوه بر آنکه خاطره تلخ و دشمن شاد کن در ذهن مردم ایران تداعی میکند بلکه اینگونه اقدامات ریشه در تبلیغات غربی دارد که در انقلاب های رنگی ساخته صهیونیست ها و آمریکا دارد.

صرف هزینه‌های گزاف برای نمایش این رنگ در بحبوحه انتخابات خود می‌شود معضلی که بعدا هزینه‌هایی هم برای کشور خواهد داشت.

آنچه برای مردم هم پسندیده تر خواهد بود این است که از ریخت و پاش و استفاده از نمادهای غربی در تبلیغات به شدت پرهیز شود. هر چند منعی هم در قانون وجود ندارد و نامزدها می‌توانند برای خود رنگی را انتخاب کنند اما همین کار تقلیدی است از فرهنگ غربی که آنها هم همین را می‌خواهند.تاثیر گذاری به هر شکلی که شده از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آنهاست و برای این کار از هر ابزاری هم استفاده خواهند کرد.

این موضوع از چشم منتقدین و سیاسیون و صاحبنظران به دور نمانده و به همین خاطر توصیه‌هایی را هم کرده‌اند.

 درباره انتخاب رنگ انتخاباتی توسط کاندیداها خلأ قانونی داریم

درباره استفاده از رنگ‌ها از سوی نامزدها و هوادارانشان سخنگوی شورای نگهبان گفت: در زمینه انتخاب رنگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، قانون ساکت است و خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخاب رنگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قانون نسبت به این مسئله ساکت است و خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد.

ابراهیمی:انتخاب رنگ از سوی کاندیداها میراث جریان فتنه است

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: کسانی که در این انتخابات برای خود رنگ انتخاب کرده‌اند بی‌تمایل به جریان سبز نیستند از این رو می‌توان گفت انتخاب رنگ از  سوی کاندیداها میراث جریان فتنه است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در خصوص انتخاب رنگ از سوی برخی کاندیداها در انتخابات 92 اظهار داشت: اگر انتخاب رنگ مسبوق به سابقه نبود، تداعی جریان فتنه نمی‌شد اما این کار سابقه دارد و در کودتاهای مخملی صورت گرفته و جریان فتنه نیز در ایران رنگ سبز را انتخاب کرد و منتج به فتنه‌ای بزرگ شد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در حال حاضر ما مشاهده می‌کنیم که برخی در آستانه انتخابات رنگ لباس خود را سبز انتخاب کرده‌اند که این نشان می‌دهد جریان فتنه در این انتخابات فعال است و از این رو اگر افرادی که برای خود رنگ انتخاب کرده‌اند چنانچه نظری هم نداشته باشند اما جامعه برداشت می‌کند که امری برگرفته از فتنه در حال وقوع است.

حقیقت‌پور:استفاده از رنگ در جریان انتخابات فقط جامعه را تکه‌تکه می‌کند

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: استفاده از رنگ‌های تبلیغاتی در جریان انتخابات تنها می‌تواند به چند تکه شدن جامعه منجر شود و در نهایت سبب سوءاستفاده‌های فراوان شود.

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استفاده برخی کاندیداها از رنگ‌های مشخص در جریان تبلیغات انتخاباتی گفت: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بهتر است که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود تنها بر ارائه برنامه کاربردی که حلال مسائل و مشکلات فعلی کشور باشد تمرکز داشته باشند.

وی افزود: در چنین شرایطی انتظار اصلی مردم حل سریع مشکلات اقتصادی کشور و ارائه راهکارهای جامع از سوی کاندیداها است نه اینکه با مطرح کردن بحث رنگ جامعه را چند تکه کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استفاده از رنگ‌های تبلیغاتی در جریان انتخابات تنها می‌تواند به چند تکه شدن جامعه منجر شود و می‌تواند سبب سوء استفاده‌های فراوانی شود، همان‌گونه که در انتخابات سال 88 و جریان فتنه این‌گونه شد.

حجت‌الاسلام سالک:انتخاب رنگ تبلیغاتی تقلید از فرهنگ غربی است

نماینده مردم اصفهان نیز با بیان اینکه انتخاب رنگ تبلیغاتی تقلید از فرهنگ غربی است، گفت: نمادهای نامزدها باید اسلامی و ارزشی باشد.

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با با بیان اینکه تجربه فتنه 88 نشان می‌دهد که انتخاب رنگ برای نامزدها مناسب نبوده است، تصریح کرد: کاندیداهایی که اقدام به انتخاب رنگ می‌کنند باید بدانند ما در اسلام یک رنگ بیشتر نداریم که به تعبیر قرآن همان رنگ الهی است.

وی با بیان اینکه کاندیدا باید رنگ الهی داشته باشند، افزود: انتخاب رنگ برای تبلیغات تقلید از تبلیغات غربی است و برای کاندیدایی که می‌خواهند رئیس‌جمهور نظام اسلامی شوند چنین اقدامی شایسته نیست.

سالک با تاکید بر اینکه کاندیدا باید مراقب باشند که در تبلیغات خود اقدامی که خلاف شأن انقلاب است را مرتکب نشوند، اظهار داشت: درباره نمادهایی که کاندیدا انتخاب می‌کنند، باید گفت نمادها باید ارزشی و برگرفته از آموزه‌های دینی باشد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.