"کيت گولد" لابي گر و تحليلگر امور خاورميانه در مقاله اي با اشاره به طرح اخير تهيه شده از سوي جمعي از سناتورهاي ضد ايراني آمريکايي به کنگره و دولت اوباما توصيه کرده تا به طرح پيشنهادي آنان پشت کنند و رويه ديپلماتيک را با ايران در پيش گيرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هافينگتون پست ؛ نويسنده با اشاره به اقدامات خصمانه اخير جمعي از سناتورهاي آمريکايي عليه کشورمان مي نويسد "ماه گذشته، شبکه خبري "بلومبرگ" گزارش داد که گروهي از سناتورهاي مستقل آمريکايي پيش نويس طرحي را آماده کرده اند که طبق آن تحريم ها عليه ايران تشديد خواهد شد. اين دسته از سناتورها با چنين اقدامي نشان داده اند که خواهان تغيير نظام در ايران هستند. "مارک کرک" از جمله سناتورهاي حمايت کننده از اين طرح بوده است.

 وي روز پنجشنبه نيز اظهار داشت که طبق اين طرح دولت آمريکا بايد فشار بيشتري را بر مبادلات مالي خارجي ايران وارد نمايد. چنين اقداماتي سبب مي شوند تا تنش ميان دولت آمريکا و جمهوري اسلامي افزايش يافته و امکان يافتن راه حلي ديپلماتيک کاهش يابد. در نتيجه تشديد تحريم هاي عليه ايران در راستاي سياست ضربه به نظام در ايران از سوي سناتورهاي آمريکايي دنبال مي شود. مختصري از گزارش صد صفحه اي پيشنهادي سناتورهاي آمريکايي در مورد اين طرح منتشر شده است. نکته اساسي اينجاست که اين تحريم ها نه تنها صرفا جمهوري اسلامي ايران بلکه شرکتهاي ايراني و کشورهاي معامله کننده با ايران را نيز هدف گرفته اند." 

نويسنده در ادامه با انتقاد شديد از تحريم هاي ضد ايراني دولت آمريکا مي افزايد " دولت آمريکا با تحريم هاي ضد ايراني باعث شده تا امکان دسترسي به داروهاي خارجي براي بيماران صعب العلاج در ايران محدود شود. در گزارش اخير مرکز مطالعاتي "وودرو ويلسون" که پيرامون ايران تهيه شده آمده است که تحريم هاي ضد ايراني اعمال شده از سوي دولت آمريکا سبب شده تا مبادلات بانکي بانکهاي ايراني با بانکهاي خارجي دشوارتر شود و به همين خاطر امکان پرداخت پول خريد دارو از سوي شرکتهاي ايراني سخت تر شده است. دولت آمريکا بايد بداند که با اعمال تحريم عليه بانکهاي ايراني باعث شده تا به بيماران ايراني آسيب وارد نمايد." 

نويسنده در ادامه انتقادات خود از تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي دولت آمريکا عليه ايران مي افزايد "نکته جالب توجه آنست که تحريم هاي آمريکايي ها نه تنها ملت و دولت ايران بلکه تمامي دنيا را هدف قرار داده است گويي آنان مي خواهند هر کشور و نهادي که با ايران در تعامل است را مجازات نمايند. در پيش نويس اين طرح آمده است که "دولت آمريکا فعاليت هرگونه سازمان چند جانبه با ايران (بجز بانک تجارت جهاني و صندوق بين المللي پول) را منع مي کند و در صورتيکه چنين سازمانها و نهادهايي با دولت ايران در ارتباط باشند مشمول تحريم هاي دولت آمريکا خواهند شد."

در صورتي که اين طرح به قانون تبديل شود نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد از جمله صندوق بين المللي کمک به کودکان سازمان ملل (يونيسف)، سازمان خواروبار جهاني (فائو) و برنامه محيط زيست سازمان ملل نيز مشمول تحريم هاي آمريکا خواهند شد چرا که در ايران داراي دفتر فعال مي باشند و با دولت آن کشور همکاري و تعامل دارند." 

نويسنده در پايان با توصيه به کنگره آمريکا مبني بر لزوم اصلاح رفتارش در قبال ايران و عدم توجه به خواست سناتورهاي آمريکايي مي افزايد "کنگره آمريکا بايد سياست فشار بر نظام در مورد ايران را رد کند. اخيرا در گزارشي که از سوي گروه موسوم به "پروژه ايران" منتشر شده بود جمعي از تحليلگران ارشد امنيتي آمريکا به دولت آمريکا توصيه کردند که تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران را کاهش داده و با آن کشور در زمينه برنامه هسته اي اش تعامل داشته باشد. کنگره آمريکا بايد تلاش نمايد تا از رويه ديپلماتيک براي حل مشکلات آمريکا با ايران استفاده نمايد و هرگونه اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران از سوي دولت آمريکا را رد نمايد." 

برچسب ها: ایران ، سناتور ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار