نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم اعتبارات استان فارس در بین استان‌های زیارتی کشور بسیار کم لحاظ شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، جعفر قادری اظهار داشت: دولت به منظور تعمیق ارزش‌ها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره اهل بیت و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی به ویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز تدابیری را اندیشیده است.

وی افزود: باید در زمینه تأمین زیرساخت‌های لازم، توسعه امکانات، فعالیت‌های فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم کردن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژه‌های زیربنایی در قالب بودجه‌های سنواتی اقدامات لازم توسط دولت انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش ما این بود که دولت منابع ماده 12 قانون برنامه را به شهرهای زیارتی بدهد اما دولت منابعی که اختصاص یافته بود را بین تمام استان‌ها توزیع کرده است.

این مسئول تصریح کرد: در روش دولت بر اساس سهم جمعیت و مساحت به استان‌های فارس و خراسان و قم مبلغ بیشتری پرداخت شده، اما این موضوع به دلیل تاکید ویژه قانون بر شهرهای زیارتی نبوده است.

قادری اضافه کرد: در پرداخت این اعتبار در استان فارس نیز شهر شیراز را از شهرستان‌ها جدا نکرده و به خاطر اینکه کمک به امامزادگان و اماکن زیارتی را در همین قالب آورده، شهرستان‌های فارس نیز ادعا کرده و سهم می‌خواهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سهم استان فارس حدود 20 میلیارد تومان از مجموع 200 میلیارد تومان است که این 10 درصد قابل قبول نیست و ما جلساتی را با معاونان زیارتی سه استان، نمایندگان کلان‌شهرهای زیارتی و معاون اجتماعی وزارت کشور برگزار کردیم و پیگیری‌ها را از طریق رئیس مجلس ادامه دادیم.

قادری اضافه کرد: در بودجه امسال حدود یک‌هزار میلیارد تومان به عنوان رد دیون برای حرم امام رضا(ع)، 400 میلیارد برای حرم حضرت معصومه(س) و 200 میلیارد تومان نیز برای شیراز در نظر گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که رد دیون به ارتقای وضعیت زیرساخت‌های زیارتی کمک نمی‌کند چراکه استان‌های خراسان و قم موقوفه دارند و به خاطر اینکه دولت از این موقوفات استفاده کرده می‌توانند از دولت بابت استفاده از موقوفات آستان قدس یا حرم حضرت معصومه مبالغ را دریافت کنند، اما شاه‌چراغ(ع) موقوفه‌ای ندارد که در قالب رد دیون قابل استحصال باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامیگفت: بسیار خوب است که در عتبات عالیات 250 میلیارد تومان برای ساخت صحن حرم فاطمه زهرا(س) در نجف هزینه شده، اما در شهرهای مذهبی داخلی نیز باید منابعی گذاشته شود که در قالب کمک و نه رد دیون و موارد دیگر باشد.

این مسئول ادامه داد: با کمک دولت اگر در شیراز فضای خوبی در اطراف حرم ایجاد و خدمات و امکانات مناسبی ارائه شود کمک به کل کشور است./س

برچسب ها: فارس ، اعتبارات ، زیارتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.