رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از تحویل 13 دستگاه آمبولانس به مراکز بهداشتی روستایی در سطح استان اردبیل برای ارائه‌ی خدمات مطلوب خبر داد و گفت: هم‌چنین مراکز بهداشتی، درمانی روستایی به رایانه و برخی تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و داروخانه‌ای مجهز می‌شوند.


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، «فرهاد پورفرضی» رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در جلسه‌ی ستاد استانی برنامه‌ی «پزشک خانواده و نظام ارجاع» که با حضور معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در ساختمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، گفت: هم‌اکنون 517 خانه بهداشت روستایی در استان اردبیل فعالیت و به روستاییان در قالب برنامه‌ی پزشک خانواده خدمات ارائه می‌کنند.

وی گفت: برنامه‌ی پزشک خانواده در مناطق روستایی از سال 84 آغاز شد و استان اردبیل نیز جزو استان‌های برتر در اجرای این برنامه است به‌طوری‌که در کشور دو بار برتر شناخته شدیم و موفق به تدوین و تهیه‌ی جزوه‌ها و بروشورهای آموزشی با هدف اجرای بهتر این طرح هم‌چنین تشکیل پرونده‌ی الکترونیکی به صورت پایلوت در کشور در مناطق روستایی شدیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با ابراز رضایت روستاییان از اجرای این طرح گفت: به‌طور میانگین اکثریت روستاییان از برنامه‌ی پزشک خانواده استقبال کردند و از مزایای آن بهره بردند که این تجربه موفق با برطرف کردن برخی نواقص و مشکلات می‌تواند زمینه‌ی اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده در شهرها را به شکل مطلوب فراهم کند.

پورفرضی خاطرنشان کرد:‌ البته در برخی مواقع از سال که آزمون دستیاری برگزار می‌شود ما شاهد حضور کم پزشکان در روستاها هستیم اما در مجموع تیم‌های پزشکی و سلامت ما اعم از ماما، پرستار و پزشک به‌طور معمول و دائمی در روستاها مستقر هستند.

وی از تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی روستایی به رایانه و برخی تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و داروخانه‌ای خبر داد و گفت: 13 دستگاه آمبولانس را نیز در سطح استان به مراکز روستایی در ارائه خدمات مطلوب تحویل دادیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به واگذاری 72 درصد داروخانه‌ها به بخش خصوصی و تجهیز 79 درصد مراکز بهداشتی، درمانی به ناوگان خودرویی از طریق بخش خصوصی گفت: ‌از این ظرفیت در طرح دهگردشی استفاده می‌کنیم تا پزشک خانواده و نظام ارجاع در روستاها به شکل مناسب انجام شود.

پورفرضی از آغاز پرداخت چهار درصد سهم وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها به عنوان معوقه‌ی اجرای این طرح خبر داد و یادآور شد: حدود 2.5 درصد اعتبارات نیز برای بهسازی مراکز بهداشتی در اختیار استانداران قرار گرفته است که صرف تجهیز خانه‌های بهداشت در مناطق دورافتاده می‌شود.

وی ادامه داد: ‌مقرر است در قالب این طرح 12 باب آزمایشگاه تجهیز و راه‌اندازی شود و شش واحد جدید نیز امسال در اولویت قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان این‌که هیچ کمبودی در برقرار بودن مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی در سطح استان وجود ندارد، گفت: ما با داشتن 517 خانه بهداشت روستایی و 112 مرکز بهداشتی درمانی شهری کمبودی نداریم و تنها در شهر اردبیل با کمبود چهار پایگاه بهداشتی روبه‌رو هستیم که این نقیصه نیز به سرعت برطرف می‌شود.

پورفرضی افزود: هم‌چنین در این زمینه هشت مرکز تسهیلات زایمان فعال شده است و ما تفاهمنامه‌هایی نیز با مراکز مختلف امضاء و صورت جلسه مورد نظر را به سرعت ارسال کردیم تا نواقص احتمالی برطرف شود.

وی یادآور شد: از مشکلات در اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده‌ی روستایی مرخصی سه روزه‌ی قانونی پزشکان است که جزو کسورات محسوب می‌شود و انتظار می‌رود وزارت بهداشت مشکل پیش آمده را برطرف کند./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.