روستاهای جزیره قشم با به کارگیری راهکارهای گردشگری تاریخی روستایی توسعه می یابند.

عبدالرضا دشتی زاده رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: بیش از شصت روستا در قسمت های کرانه ای و دشت های میانکوهی با جمعیتی جوان در قشم وجود دارد.
وی افزود:ساماندهی روستاهای جزیره قشم مهترین برنامه امسال میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم است.
دشتی زاده تصریح کرد:تنوع آثار تاریخی در این منطقه به چشم می خورد سازه های آبی ،کاروانسرا و قلعه به همراه هنرهای بومی محلی و معماری یکپارچه و پديده هاي زمين شناسي از عناصر شاخص میراث فرهنگی و طبيعي در این روستاها به شمار می رود.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: بر اساس نیاز سنجی جامعه محلی جلسات متعددی باشوراها و روستاهای قشم برگزار شد و بدین ترتیب فاز نخست ساماندهی این روستاها آغاز شد.
وی اظهار داشت:در این پروژه ساماندهی آب انبارها و بادگیرها مورد توجه قرار گرفته است.
دشتی زاده تصریح کرد:ساماندهی روستاهای جزیره قشم در چندین فاز تا پایان سال انجام می شود مهمترین اهداف این پروژه یکساله مرمت بادگیرها،آب انبارها،خانه های بومی و تغییر کاربری به اقامتگاه ها روستايی و موزه ای است.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد:این ساماندهی با توجه به دانش بومي و با مشاركت جامعه محلي انجام می شود.
وی تصریح کرد:قرار داشتن بسياري از روستاهاي قشم در محدوده ژئوپارك جهاني قشم فرصتي بسيار استثنايي براي توسعه جامعه محلي بوده استفاده از ظرفیتهای ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري  سرعت توسعه را بالا خواهد برد.
دشتی زاده افزود:بسیاری از محلی‌ها دارای پیوندعاطفی با محوطه های تاریخی و طبیعی هستند که ساماندهی های عجولانه بدون مشارکت باعث نارضایتی آنها می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد:با ادامه این پروژه چند مرحله ای از سوی  سازمان منطفه آزاد قشم قصد داریم وابستگی اقتصادی به شهرهای بزرگ و کشورهای همجوار راکم کنیم و روحیه پاسداشت از یادگارهای ملی دریای پارس را تقویت و بالا بردن کیفیت زندگی در اين روستاها کمک کنیم. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.