مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به حجم پروژه های در دست اجرای این شرکت گفت: هم اکنون بیش از 850 میلیارد تومان پروژه فرودگاهی در سطح کشور اجرا می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / محمود رسولی نژاد افزود: به دلیل کمبود اعتبارات در اجرای این پروژه ها مشکل اعتباری و مالی داریم.

وی با اشاره به ساخت پنج فرودگاه جدید و سایر عملیات های عمرانی از جمله ساخت سالن های مسافری، تجهیز، تعمیر و نوسازی امکانات فرودگاهی و... در کشور تاکید کرد: با تامین اعتبارات لازم فرودگاه های جدید تا سه سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

رسولی نژاد با بیان اینکه این پروژه ها که در شرکت فرودگاه های کشور و یا در سفر هیئت دولت به استان ها مصوب شده نیازمند سرمایه گذاری است، افزود: با وجود حجم سنگین پروژه ها، تمام هزینه های شرکت از طریق درآمد – هزینه حاصل شده و از اعتبارات دولتی استفاده نمی کند.

وی تصریح کرد: شرکت فرودگاه های کشور برای پرداخت هزینه های جاری و عمرانی، منابع دیگری به غیر از درآمدهای کسب شده از شرکت های هواپیمایی ندارد که البته به دلیل عدم پرداخت و بدهی این شرکت ها با مشکل جدی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به در اختیار داشتن 54 فرودگاه در سطح کشور و 9 هزار نیروی انسانی یادآور شد: یکی از مشکلات عمده شرکت با توجه به هزینه ها، عدم وصول درآمدها است که راهبری را با مشکل مواجه می کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از این مشکل به شرکت های هواپیمایی برمی گردد، ادامه داد: هم اکنون مجموع 16 شرکت هواپیمایی فعال کشور بالغ بر 260 میلیارد تومان به فرودگاه های کشور بدهی دارند.

رسولی نژاد این بدهی را بدهی شرکت های خصوصی به دولت برشمرد و متذکر شد: از 16 شرکت هواپیمایی کشور تنها ایران ایر، دولتی بوده و بقیه مربوط به بخش خصوصی است، یعنی این رقم بدهی بخش خصوصی به دولت است.

وی با اشاره به افزایش ماهانه 15 میلیارد تومان به بدهی شرکت های هواپیمایی فعال به فرودگاه های کشور تاکید کرد: سال گذشته وصول درآمدهای شرکت فرودگاه ها نسبت به سال 90 بهبود قابل توجهی داشت، اما به هیچ عنوان در حد بدهی شرکت ها نبود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی حدود پنج میلیارد از میزان بدهی ماهانه خود را که یک سوم همان ماه را شامل می شود، پرداخت می کنند، خاطر نشان کرد: در واقع ماهانه چیزی کمتر یا بیشتر از 10 میلیارد تومان به بدهی شرکت های هواپیمایی اضافه می شود.

وی شرکت پخش فرآورده های نفتی را از دیگر شرکت های بدهکار به شرکت فرودگاه های کشور عنوان کرد و بیان داشت: این شرکت نیز 30 میلیارد تومان به فرودگاه های کشور بدهی دارد، اینها جزئی از معضلات مالی است که با وجود هزینه های سنگین با آن روبرو هستیم.

رسولی نژاد در عین حال هزینه راهبری فرودگاه ها را سالانه بیش از 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از درآمدهای نقدی فرودگاه های کشور تعرفه مسافری دریافتی از سوی شرکت های هواپیمایی است، که این نیز محقق نمی شود.

به گفته وی این تعرفه هنگام فروش بلیط دریافت و نزد شرکت های هواپیمایی به صورت امانت می ماند تا به شرکت فرودگاه های کشور پرداخت کنند، اما این شرکت ها در برگرداندن این تعرفه به دولت نیز کوتاهی می کنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.