«اعتقاد و پایبندی به اصل ولایت فقیه» یکی از مهم‏ترین اصولی است که برای رئیس جمهور یک کشور اسلامی همچون ایران می‏توان متصور بود؛ اما به راستی کاندیداهای انتخاباتی و حامیان آنها تا چه حد به این امر توجه می‏کنند؟



به گزارش خبرگزاری گروه استانها باشگاه خبرنگاران از سمنان، اصل «اعتقاد و پایبندی به اصل ولایت فقیه» جدای از این‏که یکی از معیارهای مهم انتخاب رئیس جمهور محسوب می‏شود، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیز همواره مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات بوده است.

حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه می‏فرمایند: «او را شخصی دانستیدکه لیاقت دارد برای یک همچو مسندی و... اعتقاد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی خاضع است و به اصل صد و دهم ظاهراً که راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به او. یک همچون شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید و گروه‏های مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصی را انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزید».

«اعتقاد و پایبندی به اصل ولایت فقیه» یکی از ارکان اصلی و از مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران است و به همین خاطر، بر اساس اصل 115 قانون اساسی، فرد منتخب ریاست جمهوری باید به این رکن رکین اعتقاد کامل داشته باشد و به آن مومن و معتقد باشد.

کارشناسان سیاسی استان سمنان هم‏زمان با آغاز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری و در آستانه برگزاری انتخابات، به تبیین این اصل اساسی و لزوم توجه مردم به یکی از مشخصه‏های اصلی مورد نیاز کاندیداهای ریاست جمهوری یعنی همان «اعتقاد و پایبندی به اصل ولایت فقیه» پرداخته‏اند که در ادامه از نظرتان می‏گذرد.


دفاع از ولایت؛ علت اصلی حضور مردم در انتخابات

یک کارشناس مسائل سیاسی در شاهرود در این‏باره می‏گوید: علت حضور مردم در انتخابات، دفاع از ولایت و انقلاب اسلامی و مأیوس کردن دشمنان قسم‏خورده نظام است.

سیدرضاسیدحسینی بیان داشت: بنا به فرموده امام خامنه‌ای، دشمنان همیشه درصدد این هستند که حضور مردم انقلابی ما را در صحنه‌های مختلف کشور کم‌رنگ کنند.

وی افزود: دشمن به ویژه در بحث انتخابات تلاش می‌کند که انتخابات برگزار نشود و یا به تعویق بیفتد اما تجربه کردند که این کار شدنی نیست و باید از راه‌هایی دیگر وارد شوند تا مانع خلق حماسه از سوی مردم شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مردم ما همیشه پیرو ولایت فقیه بوده و هستند و همواره حماسه‌سازی می‌کنند و باعث مأیوس شدن دشمنان می‌شوند.

وی با اشاره به دلایل مشارکت مردم اظهار داشت: انگیزه‌هایی چون تقویت انسجام ملی، پیروی از مقام معظم رهبری، حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و احساس تکلیف شرعی از مهم‌ترین دلایل مشارکت حداکثری مردم هستند.

سیدحسینی با اشاره به بیانات امام خامنه‌ای درباره امر انتخابات اظهار داشت: باید با الگوگیری از معیارها و ملاک‌هایی که آقا درمورد انتخاب فرد اصلح بیان می‏کنند، تلاش کنیم تا برترین انتخاب را در کشور داشته باشیم که به صلاح و نفع مملکت باشد و باعث پیشرفت کشورمان شود.


تبعیت از ولایت؛ عامل پیروزی ملت

یک کارشناس دیگر مسائل سیاسی نیز اعتقاد دارد: ایستادگی و تبعیت مردم از ولایت عامل پیروزی ملت ما برابر دشمنان است.

علیرضا نظریان اظهار داشت: امروز ما به خاطر ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها از هر نظر، به کشور اول منطقه تبدیل شده‌ایم و این خود عامل مهمی است که سبب می‌شود، همیشه در صحنه حاضر باشیم.

وی افزود: این ایستادگی سبب می‌شود پیرو ولایت فقیه باشیم و دشمنان را از فکر این‌که شاید بتوانند بر ما غلبه کنند، ناامید کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ملاک‏های مطرح شده از سوی رهبری در مورد انتخاب فرد اصلح اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا با بکارگیری رهنمودهای امام خامنه‌ای گزینش مطلوبی در انتخابات داشته باشیم و انتخابی کنیم که به نفع کشور باشد.

نظریان تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا حضور مردم را در عرصه انتخابات بیشتر کنیم و حماسه‌ای دیگر از حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی خلق کنیم.

وی با اشاره به فشارهای دشمن در این چند سال اخیر گفت: با بیداری اسلامی رخ داده در منطقه دشمنان بیش از گذشته از انقلاب اسلامی احساس خطر می‌کنند و تلاش می‌کنند به انحاء مختلف ما را محدود کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن تصریح کرد: دشمن قصد دارد با فشار اقتصادی ما را از صحنه رویارویی با خود به عقب براند و این تحریم‌ها و فشارها را تحمیل می‌کند.

نظریان افزود: دشمنان انقلاب و نظام بدانند که این ملت فتنه‌ها و حوادث بسیاری را از سر گذرانده است و با تبعیت از ولایت و خط سرخ شهادت مسیر رو به رشد خود را با جدیت و نشاط ادامه خواهد داد.


تأمین منافع ملی؛ در گرو عمل به منویات رهبری

یک کارشناس دیگر مسائل سیاسی نیز گفت: خودباوری از اسباب ترقی هر ملتی است و جامعه ما بر همین اساس تاکنون پیشرفته و خواهد رفت و موفقیت‏ها از آن چنین ملتی است.

حسین یوسفی با اشاره به لزوم حضور در انتخابات بیان کرد: حضور در انتخابات یک حق و تکلیف برای هر فردی است که متاسفانه مشکلاتی سبب می‌شود تا عده‌ای از تکلیف خود غافل شوند.

وی با اشاره به این مشکلات افزود: عدم آگاهی دقیق مردم از حقوق و تکالیف خود، تقدم مسائل جزئی یک شهر یا استان بر امور مهم کشور هم از دید مردم و هم از دید برخی مسئولان و عدم خودباوری و اعتماد به نفس مشکلات موجود در راه حضور در انتخابات است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور حداکثری مردم که همواره از معیارهای مورد تاکید امام خامنه‌ای است، اظهار داشت: اگر مردم به اطلاعات خود بیفزایند مطمئن باشند می‌توانند بیشتر و سریع اثرگذار باشند و مسئولان خود را مورد سئوال قرار دهند که تا چه اندازه به تکالیف قانونی خود عمل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این رویه بهتر از آن است که مردم خود را خارج از چرخه نظام بدانند و دست از مشارکت بکشند.

یوسفی تاکید کرد: عدم مشارکت به معنی ضرر به آینده خود و کشورشان است منافع ملی اقتضا دارد مردم وارد صحنه شوند و به خود باور داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: خودباوری یکی از اسباب ترقی هر ملتی است پذیرش اصل مشارکت سیاسی از سوی تک تک خانواده‌های ایرانی نمایانگر میزان آگاهی آنها از حقوقشان و دانایی یک ملت است و در کنارش توانایی را به ارمغان می‌آورد.

یوسفی تصریح کرد: امیدواریم مردم به نقش مثبت و موثر خود بیشتر از گذشته واقف باشند و گزینه‌های کار آمد و متعهد رابرای خدمت برگزینند.


انتخاب رئیس‏جمهور ولایت‏مدار؛ عامل یأس دشمنان

یک کارشناس علوم سیاسی نیز گفت: در انتخابات باید کسی را انتخاب کنیم که دشمنان مأیوس به واسطه انتخابش شوند.

حجت‌الله بابامحمدی با اشاره به شعار سال بیان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی توسط امام خامنه‌ای، همه ما باید حماسه‌ای هم‏چون سال‌های قبل خلق کنیم و در تمام عرصه‌ها به ویژه انتخابات پیش‏رو بیشتر از پیش در صحنه حاضر شویم.

وی افزود: یکی از کارهایی که می‌شود در آن حماسه خلق کرد، عرصه انتخابات است که حماسه آن مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است و این مردم ما هستند که باید تلاش کنند تا حماسه‌ساز شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به معیارهای مطرح شده از سوی امام خامنه‌ای برای انتخاب فرد اصلح، اظهار داشت: همه ما باید دقت کنیم تا فردی را انتخاب کنیم که بعد از برگزیده شدنش، دشمنان را مایوس کنیم و موجبات ترقی و پیشرفت و تعالی کشور را بوجود آوریم.

وی خاطرنشان کرد: دشمن در صدد است تا نظام و مردم را زیر فشار قرار دهد و با ترفندهای مختلف ما را از حرکت باز دارد، بنابراین ما باید هوشیار باشیم و با بصیرت عمل کنیم و دشمن را منکوب و مغلوب کنیم.


کلید اجرایی کشور در دست فردی مردمی و ارزشی

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه این هفته، در دیدار دست‏اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، حضور پرشور و عمومی مردم در انتخابات 24 خرداد را مصونیت‏بخش و تضمین‏کننده استمرار و پیشرفت کشور خواندند.

معظم‏له بار دیگر انتخابات را حق و وظیفه مردم دانستند و افزودند: باید صلاحیت‏ها را در کنار هم و به صورت مجموعه‏ای مورد ملاحظه قرار داد و در انتخاب کسی که می‏خواهیم کلید اجرایی کشور را به دست او بسپاریم، ویژگی‏هایی نظیر کاری بودن، مردمی و ارزشی بودن را در نظر گرفت.

ایشان همچنین مقاوم بودن در مقابل دشمنان، برخورداری از تدبیر، پایبندی به قانون، توجه به طبقات مختلف مردم و درک مشکلات و دردهای مردم را از دیگر ویژگی‏های ضروری ریاست جمهوری برشمردند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: انشاءالله با حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی، «مصونیت، پیشرفت و حرکت عمومی ایران به سمت اهداف والای ملت» شتاب خواهد گرفت./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.