دانشنامه انتخابات 92/

سعيد جليلي؛ فردي با سابقه اجرايي 18 ساله در وزارت امور خارجه

سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ايران است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، سعید جلیلی، متولد سال 1344 در شهرمقدس مشهد (منطقه طلاب)؛  تحصیلاتش را تا مقطع دكتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به پایان رسانده و مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

وی در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت.

جليلي در دی‌ماه سال ۱۳۶۵دیده‌بان لشگر نصر خراسان بود كه در عملیات كربلای ۵ از ناحیه پا مجروح شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه به دلیل فقدان امكانات و وضعیت اورژانسی پای راست خود را از دست داد. جلیلی پس از آن در واحد تداركات لشكر به خدمت پرداخت.

وي در بازگشت از جبهه‌های حق علیه باطل، رساله دكترای خود را با عنوان "اندیشه سیاسی در قرآن" در خصوص سیاست خارجی اسلام به رشته تحریر درآورد؛ رساله‌ای كه پروفسور حمید مولانا، در مقدمه‌ای كه بر آن نوشت، به تجلیل از شخصیت این دانش‌آموخته اقدام كرد. این رساله در كشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است.





جلیلی، در سال 68 به وزارت امور خارجه رفت و پس از یك دوره 2 ساله، ریاست اداره بازرسی وزارت خارجه را بر عهده گرفت. مناصب جلیلی در وزارت امور خارجه عبارتند از:

 ۱۳۷۰: رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه
 ۱۳۷۶: معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه
  ۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
  ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

در دوم خرداد 76  به اداره آمریكای وزارت خارجه منتقل شد و معاونت این اداره را بر عهده گرفت.

در سال 80 نیز به دفتر مقام معظم رهبری رفته و در سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبر انقلاب به ادامه خدمت پرداخت.

جلیلی كه پس از انتخابات سوم تیر به عنوان گزینه مطرح و مورد نظر رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه مطرح بود، بنا به پاره‌ای مصالح عهده‌دار مهم‌ترین معاونت وزارت خارجه، معاونت اروپا و آمریكا شد. ضمن آنكه در طول این دوره، ارتباط علمی خود با نهاد دانشگاه را قطع نكرده و به تدریس در دانشگاه ادامه داد.


شايد بتوان جليلي را یكی از رویش‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی كشور دانست که این شكوفایی جز در سایه تعهد، تخصص و تفكر انقلابی به دست نیامده است.





 وي در ۳۰ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شده و تا سال ۱۳۷۵ رئیس این اداره باقی ‌ماند.

پس از آن تا سال ۱۳۷۶ همزامان با رياست جمهوري سيد محمد خاتمی  به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت کرد.

در مهرماه ۱۳۸۶، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. پس از آن رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۸۷ طی حکمی جليلي را نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. وي در این مدت به همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار