کارگاه معرفی بورس انرژی، ضرورت ها و برنامه های آتی با حضور علی نمکی و علاقمندان این حوزه در غرفه بورس انرژی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در این کارگاه آموزشی مدرس به تشریح وضعیت بازارهای مالی و کالایی در دنیا پرداخت.

سپس با اشاره به تقاضایی که برای بورس نفت و برق به صورت جداگانه در ایران وجود داشت، روند تشکیل بورس انرژی را تبیین کرد.

نمکی در این کارگاه آموزشی گفت: بورس انرژی قرار است با توجه به اهمیت استراتژیک کالاهای انرژی مرجع قیمت گذاری حامل های انرژی در منطقه باشد.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفته شد که موضوع بورس نفت و برق تجمیع و یک بورس واحد برای آن ایجاد شود. بنابراین در سال 87 ایجاد بورس انرژی در کشور تصویب شد. اولین هیات مدیره این شرکت در اردیبهشت ماه سال 91، تشکیل و این شرکت کار خود را آغاز کرد.

مدیر تحقیق، توسعه و سنجش ریسک شرکت بورس انرژی اظهار داشت: در حال حاضر دربورس انرژی فقط حامل های انرژی شامل برق، ذغال سنگ و قطران، معامله می شود. در برنامه های آتی سلف نفتی در این شرکت مبادله خواهد شد. سلف نفت یک نوع اوراق مبتنی بر نفت است.

وی از تلاش بورس انرژی برای ایجاد تابلوی مخصوص بازار کربن خبرداد و افزود: بر اساس پیمان کیوتو، کشورهای پیشرفته آلوده کننده محیط زیست موظفند یا حجم آلودگی های خود را کاهش دهندو یا اینکه از کشورها یا شرکت هایی که آلایندگی کمی تولید می کنند، امتیاز کربن خریداری کنند.

نمکی تصریح کرد: تا چند سال آینده طبق توافقات جهانی همه کشورها موظفند که میزان آلایندگی خود را کاهشش دهند. اما در حال حضر فقط کشورهای پیشرفته موظف به اجرای آن هستند. بنابراین احتمالا بازار کربن در آینده وضعیت مناسبی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در تمامی بورس های انرژی بزرگ دنیا حق خرید کربن وجود دارد، از فعال شدن تابلوی فروش کربن در آینده نزدیک در بورس انرژی خبرداد.

مدرس این کارگاه از تلاش شرکت بورس انرژی برای ورود خریداران خرد در قالب برخی از ابزارهای جدید، به ساختار معاملات این بورس خبر داد./س
برچسب ها: بورس ، انرژی ، معامله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار