یکی از مراجع عظام تقلید گفت: اگر دین باشد و درایت نباشد نتیجه آن تفتیش عقاید و گالیله‌سوزی در قرون وسطی یا قرآن سوزی در عصر کنونی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم در پیامی به اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم(ص) با بیان اینکه خداوند به آدم عقلی داد که منشأ هدایت است، گفت: آنهایی که داعیه اختلاف و انشقاق دارند از دایره عقل محرومند.

وی ادامه داد: اگر دین باشد و درایت نباشد نتیجه آن تفتیش عقاید و گالیله‌سوزی در قرون وسطی یا قرآن سوزی در عصر کنونی است.

جوادی آملی تصریح کرد: اگر علم باشد و دین نباشد، خروجی آن جنگ جهانی اول و دوم است که میلیون‌ها نفر را به خاک و خون کشید.

وی اظهار داشت:‌ قرآن کریم، هم علم، هم تزکیه، هم خداباوری و هم جهان شناسی را با هم آورده است؛ باید جهان را خوب شناخت، حفظ کرد و آن را آراست که این سه عنصر محصول علم و تزکیه است و در سایه آن هم هنرهای دینی شکوفا می‌شود و هم سیاست‌های دینی رشد می‌کند.

جوادی آملی گفت: زمانی می‌توانیم دیپلماسی نرم داشته باشیم که قدرت‌مان در کنار عقل و علم باشد و در کنار عقل و علم نباید فطرت و عاطفه را نیز فراموش کرد.

وی افزود: پیروان قرآن باید متحد باشند؛ عاطفه، گذشت و پرهیز از غرور به منزله ملات نرمی است که باعث ساخت برج‌های عظیم می‌شود.

جوادی آملی ادامه داد:‌ اهل بیت و رهبران الهی گذشته از فرمان‌ها و دستوراتی که می‌دهند، سلسله مسائل عاطفی را مطرح می‌کنند که مانند ملات نرم، قدرت‌های سخت را کنار هم جمع می‌کند.

وی تصریح کرد: حوزه جامعه در سایه عاطفه، رأفت و گذشت دارای قدرت بوده که می‌تواند در بخش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با دیپلماسی قدرت نرم تامین و اداره شود.

جوادی آملی در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند این قدرت را عنایت کند تا جهان‌دان، جهان‌دار و جهان‌آرای خوبی باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: اجلاس ، دیپلماسی ، پیامبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار