دبیرعلمی همایش ملی باستان شناسی ایران با تاکید بر تعدد و کثرت باستان شناسی و قدمت خراسان جنوبی، گفت: اطلس باستان شناسی استان باید تهیه و تدوین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران   بیرجند

حسن هاشمی زرج آباد اظهارداشت: مقالات تهیه شده باستان شناسان کشور در خصوص باستان شناسی خراسان جنوبی کمک بسزایی به تهیه و تدوین اطلس باستان شناسی این استان خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری این همایش مسئولان به این سمت سوق داده می شوند که اطلس باستان شناسی در این استان ضروری است، افزود: باید برای تهیه این اطلس اعتبارات مورد نیاز در استان تامین شود.

هاشمی زرج آباد عنوان کرد: وجود اطلس باستان شناسی استان در آمایش سرزمینی نیز بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه 20درصد از  مقالات رسیده به دبیرخانه همایش ملی باستان شناسی ایران بومی بوده و توسط باستان شناسان این استان تهیه شده، بیان داشت: اکثریت مقالات رسیده به این استان از سایر استان های کشور نیز در زمینه باستان شناسی این استان است.

هاشمی زرج آباد با اشاره به اینکه باید از این همایش برای انتقال تجربیات باستان شناسان و چهره های شاخص این رشته برای دانشجویان و اساتید این استان استفاده شود، افزود: مقالات رسیده به این همایش بانک اطلاعاتی جامعی برای باستان شناسی ایران و بویژه خراسان جنوبی ایجاد کرده است.

دبیرعلمی همایش ملی باستان شناسی ایران با اشاره به اینکه این همایش در پنج حوزه مطالعاتی  برگزار می شود، افزود: در کتاب چکیده مقالات این همایش20درصد مقالات مربوط به مطالعات باستان شناسی پیش از تاریخ، 14درصد تاریخی،‌  40 درصد اسلامی، 17درصد استانها و 9درصد مربوط به علوم میان رشته ای است.

وی ادامه داد:  در کتاب الکترونیکی این همایش 19درصد مقالات به حوزه پیش از تاریخ، 16درصد تاریخی، 31درصد اسلامی، 24درصد استان ها و 9 درصد به علوم میان رشته ای اختصاص دارد.

هاشمی زرج آباد همچنین از انتشار 20مقاله برگزیده این همایش در فصل نامه علمی ترویجی اثر برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: خراسان جنوبی اولین استانی است، که موفق به چاپ این مقالات در این فصل نامه شده است.

به گفته وی همچنین 15مقاله نیز در حوزه مطالعات باستان شناسی در فصل نامه فرهنگی اجتماعی خراسان که در این استان منتشرمی شود به چاپ خواهد رسید.

دبیرعلمی همایش ملی باستان شناسی ایران همچنین از برگزاری 18 نشست تخصصی در این همایش خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور این همایش به صورت آنلاین از طریق اینترنت قابل روئیت خواهد بود./س

برچسب ها: خراسان ، ملی ، کثرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.