وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس وزیران فرهنگ آسیایی:

فرهنگ شالوده و بنیان تفکر و تفاهم انسانی است

سيد محمد حسيني فرهنگ را شالوده و بینان تفکر و تفاهم انسانی عنوان کرد و گفت: بدین جهت آسیا را مهد تمدن و فرهنگ جهانی نامیده اند و آسیا از نقش بسیار مهمی در تمدن بشری برخوردار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن کامل سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس وزرای فرهنگ ( ACD) به شرح ذیل است:

در ابتدا مایلم مقدم وزراء فرهنگ، روسای هیات های کشورهای عضو گفتگوی همکاری آسیایی و هیات های همراه را به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اولین اجلاس وزراء فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری آسیا گرامی داشته ، امیدوارم بتوانیم طی این نشست به اهداف والای همکاری فرهنگی آسیای دست پیدا نمائیم قاره آسیا به عنوان کانون فرهنگ انسانی و مهد تمدن های کهن در جهان شناخته می شود. مجمع گفتگوی همکاری آسیا به عنوان یک نهاد غیرسیاسی از ظرفیت مناسبی برای ایجاد تحول و پیشرفت در تعامل و افزایش سهم فرهنگ آسیا در فرهنگ بین الملل برخوردار است. غنای فرهنگی و ظرفیت تاثیر گذاری فرهنگی آسیا بایستی زیربنای تعامل میان کانون های فرهنگی آسیا و کانون های فرهنگی دیگر قرار گرفته و گفتمان سازنده ای را میان فرهنگ های مطرح جهانی پایه گذاری نماید. مایه خرسندی است که اجلاس ما پس از اجلاس وزرای خارجه ACD در دوشنبه تاجیکستان برگزار می شود که مجموعه ای از تمهیدات برای ارتقاء موقعیت ACD از جمله ایجاد دبیرخانه موقت به میزبانی دولت برادر کویت را پیش بینی کرده است.
عالیجنابان

همکاران گرامی

همکاری های فرهنگی بستر مناسبی برای  تقویت و گسترش همکاری ها در کلیه حوزه های مورد علاقه کشورهای آسیایی می باشد.انسجام فرهنگی میان کشورهای آسیایی هدفی متعالی است که همکاری های فرهنگی فی مایبن می تواند گام های موثر تر و قابل توجه تری در این مسیر باشد. چراکه کشورهای آسیایی و به ویژه کشورهای عضو مجمع می توانند با همبستگی در خصوص ایجاد تحول در وضعیت موجود جهانی نقش جدی تر و موثر تری را ایفا نمایند

فرهنگ شالوده و بنیان تفکر و تفاهم انسانی است و بستر بوجود آمدن و توسعه تمدن هاست. آسیا را مهد تمدن و فرهنگ جهانی نامیده اند و به همین جهت در تمامی اعصار و دوران های تاریخی، آسیا از نقش بسیار مهمی در تمدن بشری برخوردار است.آنچه که امروزه حائز اهمیت است تعامل هر چه بیشتر این فرهنگ ها با توجه به غنای کهن شان است و تلاش برای ارتقاء سطح تعاملات در تمامی زمینه های فرهنگی اعم از سینمایی، تئاتر، موسیقی چاپ و نشر ، شعر و ادب، هنرهای تجسمی و .... بسیار ضروری است. از این رو ضرورت دارد، تا این مجمع با توجه به ظرفیت نهفته فرهنگی موجود در آن، در راستای تحقق عملی تر فعالیت های فرهنگی گام های موثر تری بردارد ج.ا. ایران به نقش مهم فعالیت های فرهنگی در قالب مجمع گفتگوی همکاری آسیا واقف بوده و به عنوان پیشرو ابتکارات فرهنگی از هیچ کوششی در این خصوص دریغ نخواهد کرد. در این راستا پیشنهاد تاسیس مرکز مطالعات فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیا از سوی ج.ا.ایران به عنوان فرصتی مناسب و اقدامی لازم برای توسعه  نهادینه سازوکارهای فرهنگی و تضمین اجرای مصوبات گروه کاری فرهنگی و مآلا افزایش ضریب تاثیرگذاری فرهنگ آسیا در فرهنگ بین الملل در دو سطح فعالیت های علمی، پژوهشی و فعالیت های اجرایی پیشنهاد گردیده است. سازوکارهای اجرایی برای عملیاتی نمودن همکاریهای فرهنگی نیز دستاورد اجلاس مقامات ارشد است که نیازمند به تایید و تصمیم گیری وزرای محترم و مقامات در اجلاس امروز است. 

 

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با تلاش منسجم و جمعی، ضمن تقویت و ترویج روح همبستگی جمعی، می توان زمینه را برای گسترش همکاری های منطقه ای با هدف توسعه و پیشرفت برای کشورهای عضو فراهم نمود.امید است با کوشش هماهنگ و سازماندهی مجدد در برنامه ها و نیز تعیین الویت ها، شاهد مجمعی قوی در تمامی عرصه ها، علی الخصوص در زمینه فرهنگی باشیم.

مطمئن هستم در مذاکرات امروز از نقطه نظریات بدیع و غنی  وزرای محترم و روسای محترم هیات ها در خصوص مختصات و ویژگیهای یک سازوکار ارتقاء یافته همکاری فرهنگی و ضروریات آن برخوردار خواهیم شد و با تصویب بیانیه تهران ، وظایف آتی گروه کاری همکاریهای فرهنگی ACD را احصاء و برای اجرا ابلاغ خواهیم نمود.

از توجه شما تشکر می کنم و بار دیگر حضور شما عالیجنابان و همکاران محترمتان در تهران را گرامی می دارم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار