وزير اقتصاد و امور دارايي :

بازدهي 55 درصدي بورس تهران در جهان ثبت شد/حضور 6.5 سهامدار در بازار سرمايه كشور

عملکرد سال گذشته بازار مالي کشور به رغم همه فشارهايي که وجود داشت، قابل قبول بوده و براساس بازده سال 2012، بورس تهران با 55 درصد بازدهي بالاترين وضعيت را در دنيا ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ حسيني وزير اقتصاد و امور دارايي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بورس، بانک و بيمه گفت: حضور شرکت هاي خارجي در اين نمايشگاه، نشان دهنده جذابيت ايران در حوزه هاي مالي است.

وي ادامه داد: عملکرد سال گذشته بازار مالي کشور به رغم همه فشارهايي که وجود داشت، قابل قبول بوده و براساس بازده سال  2012، بورس تهران با 55 درصد بازدهي بالاترين وضعيت را در دنيا ثبت کرده است.

وي ادامه داد: در آغاز فعاليت دولت نهم ارزش بازار سرمايه 32 هزار ميليارد تومان بود که امروز از 282 هزار ميليارد تومان گذشته است که اين امر نشانه تلاش فراوان در اين حوزه و  نقطه آغاز آن اصلاح نهادي و قانوني بازار و همچنين پذيرفته شدن امور نظارتي از امور اجرايي بازار بود.

وي اضافه كرد: در سال 87 فولاد خوزستان در شرکت بورس پذيرفته شد که حساسيت هاي زيادي وجود داشت و دست اندرکاران بازار سرمايه پذيرش فولاد خوزستان را کار بزرگي تلقي کردند و بعدها با ارز شرکت مخابرات و هلدينگ خليج فارس در بورس عرضه شد.

حسيني تاکيد کرد: حضور 6.5 ميليون سهامدار در بازار سرمايه ايران از نکات قوت بازار سرمايه است، زيرا امروز تنوع و تعداد قابل توجهي شرکت و سهامدار در بازار وجود دارند.

وي ادامه داد: با توجه به نوسانات رشدي که در بازار سرمايه افتاد، 6.5 ميليون سهامدار ما را متعهد کردند که ما از هيچ تلاشي فروگذار نکنيم و به دليل حقوق سهامداران پذيرفته شدن در بورس اوراق بهادار تهران سخت است.

وزير اقتصاد و امور دارايي اظهار داشت: تجربه  نشان داده که ما در کنار بورس به فرابورس نياز داريم به طوريكه ارزش آن حدود 62 هزار ميليارد تومان شده است.

وي گفت: ارزش بازار فرابورس طي 13 ماه از فروردين 91 تا به امروز، 80 درصد رشد کرده و اتفاق قابل توجهي است.

وي تاکيد کرد: اين شاخص از سال تاسيس فرابورس محاسبه مي شده و رونمايي از شاخص فرابورس به شفافيت اين بازار کمک شاياني مي کند.

وزير اقتصاد و داراي تاکيد کرد: بورس کالا نيز در سال 91، 13 هزار ميليارد تومان در تامين مالي شرکت هاي توليدي نقش آفريني کرد که ارزش معاملات بالغ بر 150 درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.

وي اضافه کرد: سال گذشته نوساناتي اتفاق افتاد که تحليل هاي بورس کالا بر تصميمات تاثيرگذار بود.

وي تصريح كرد: در ساير بخش ها هم عملکرد قابل توجهي داشتيم. با توجه به تحريم ها مردم ما به رغم فشارها به سيستم بانکي اعتماد کردند و حجم سپرده در 11 ماه ابتدايي 91، 27 درصد رشد کرده است.

حسيني گفت: سال گذشته در 11 ماه نخست حق بيمه توليدي به 11 هزار و 300 ميليارد تومان رسيد که نسبت به مدت مشابه 51.5 درصد رشد داشته و در بخش بانکي 27 درصد سپرده ها، رشد داشت است. در بخش بيمه حرکت به سمت بيمه عمر ، پس انداز و سرمايه گذاري رفتن به بيمه تاسيسات، حمل و نقل، نفت، کشتيراني، بازار نويني را در صنعت بيمه قرار داده است.

در بودجه سال 92 پيشنهادهاي خوبي در لايحه گنجانده شده که اميدواريم در صحن مجلس تصويب شود که باتصويب اين احکام دريچه مالي بر اقتصاد ايران فراهم مي کند./س
برچسب ها: شاخص ، فرابورس ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار