مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالي گفت: در حال حاضر هيچ مدرسه عشايري خطرآفرين شامل مدارس شبه کپري و خشتي و گلي در اين استان وجود ندارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،محمد وحيدي عنوان كرد: در حال حاضر تمامي دانش آموزان عشايري خراسان شمالي در مدارس و كلاس هاي مقاوم تحصيل مي كنند و ديگر هيچ مدرسه شبه كپري و خطرآفرين در حوزه عشاير اين استان وجود ندارد.

وي با بيان اينكه در سال گذشته براي دانش آموزان پنج طايفه عشايري استان مدرسه احداث شد، اظهار داشت: مابقي دانش آموزان عشايري كه داراي مدرسه مناسب نبودند نيز هم اكنون در مدرسه كانكس هاي سيار تحصيل مي كنند.

وحيدي اضافه كرد: در اوايل سال تحصيلي جاري 38 مدرسه كانكسي با اعتباري بالغ بر چهار ميليارد ريال از محل كمك هاي دولت در خراسان شمالي به بهره برداري رسيد كه از اين تعداد 23 مدرسه عشايري سيار و دو معلم سرا تنها در منطقه عشايري مراوه تپه واقع در استان افتتاح شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، در سال تحصيلي جاري حدود چهار هزار و 130 دانش آموز در 148 مدرسه عشايري خراسان شمالي با تلاش 430 معلم تحصيل مي كنند.

از اين تعداد معلم، بيش از 70 نفر جزء معلمان عشاير سيار كوچرو هستند كه امر آموزش 740 دانش آموز عشاير سيار را در 55 مدرسه كوچرو برعهده دارند.

شهرستان شيروان بيشترين جمعيت دانش آموزي عشايري را در خراسان شمالي دارد.

پيش از اين مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه در اين استان مدارس کپری وجود ندارد، گفته بود كه به طور كلي حدود 400 کلاس شبه کپری در این استان وجود دارد.

 

محمد وحیدی افزوده بود كه در این استان به دلیل مصالح ساختمانی بکار رفته در مدارس قدیمی، مدارس کپری به معنای واقعی خود وجود ندارد اما هنوز 400 کلاس خطرآفرین و شبه کپری در خراسان شمالی فعال است.

وی خطر این مدارس را به مراتب بیشتر از مدارس کپری ذکر کرده و عنوان كرده بود كه در مدارس کپری به علت استفاده از نی و مصالح سبک وزن، در صورت فرو ریختن کلاس‌ها خطر آوار وجود ندارد اما در مدارس شبه کپری و خشتی و گلی خراسان شمالی، به علت خطر آوار شدن مصالح بکار رفته، نگرانی‌ها بیشتر است.

 

وی اضافه کرده بود: با توجه به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف مدارس کپری و شبه کپری تلاش می‌کنیم این مدارس را اولویت بندی کرده و تا دو سال آینده (سال 93) در خراسان شمالی نوسازی کنیم.

یادآور می‌شود حذف همه مدارس خشتی، گلی و کانکسی در استان با اعتبار 350 میلیارد ریال از مصوبات سفر سوم هیئت دولت به استان است که باید تا پایان سال 92 اجرا شود./ک

برچسب ها: عشایر ، مدرسه ، خطر آفرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.