دبیر هیات مدیره انجمن صنفیCNG گفت: به دلیل تراکم وسایل نقیله در تهران حداقل احداث 180 تا 200 جایگاه دیگر در پایتخت احساس می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مرتضی ابراهیمی مقدم با بیان این مطلب که با افزایش نرخ ارز و مالیات بر ارزش افزوده صدمه جبران ناپذیری به صنعتCNG تحمیل شده است گفت: با افزایش هزینه‌ها 20 تا 30 درصد جایگاه‌های CNG به دلیل نقص فنی، مغایرت نرخ گاز دریافتی با قبض گاز و افزایش هزینه‌های تعمیرات دوره‌ای غیر فعال شده‌اند.

ابراهیمی مقدم افزود: طی این سال ها مالیات بر ارزش افزوده که توسط جایگاه داران پرداخت می شود از سه درصد به شش درصد افزایش یافت و علاوه بر این، نوسان نرخ ارز نیز بر تامین قطعات وارداتی مورد نیاز این صنعت تاثیر داشته است.

 وی تصریح کرد: پائین بودن نرخ کارمزدها و همچنین مغایرت در حجم فروش و قبوض گاز را مهمترین مشکلات جایگاه داران عرضه گاز طبیعی فشرده عنوان کرد و افزود: طی سه سال اخیر قیمت تمامی کالا و خدمات افزایش یافته، اما میزان کارمزد جایگاه داران هیچ گونه تغییری نکرده است.
 
ابراهیم مقدم با تاکید بر لزوم افزایش نرخ کارمزد جایگاه های CNG اضافه کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال 1390 افزایش کارمزد از 40 تومان به 50 تومان در ازای هر متر مکعب گاز را مصوب کرد و در سال 91 نیز قیمت 60 تومان را تعیین شد، اما هیچ کدام از این مصوبات ابلاغ و اجرایی نشد.
 
دبیر هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور گفته که نرخ پیشنهادی کارمزد برای سال جدید بیش از 80 تومان می باشد.
 
وی با اشاره به اینکه بدهی صنعت سی.ان.جی به دولت که از سوی شرکت گاز اعلام شده است صحیح نیست گفت: علیرغم نامه وزیر نفت به شرکت ملی گاز مبنی بر محاسبه قیمت گاز براساس شرایط هر جایگاه و ابلاغ این نامه، تاکنون بازخورد قابل توجهی از سوی شرکت ملی گاز مشاهده نشده است.

ابراهیمی مقدم با تاکید بر اینکه، در شرایط کنونی گسترش جایگاه های CNG برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: این امر به گونه ای است که در سال 91 ساخت جایگاه های سی.ان.جی 60 درصد کاهش یافته است. 

وی در خصوص جایگاه های مورد نیاز در کشور، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، به ازای هر یک هزار خودرو باید یک جایگاه عرضه CNG احداث شود، بنا بر این با احتساب سه میلیون خودرویی که به صورت رسمی و 500 هزار خودرویی که به صورت غیررسمی دوگانه سوز شده اند، باید سه هزار و 500 جایگاه در کشور احداث شده باشد، در حالی که اکنون کمتر از 2 هزار جایگاه ساخته شده است.
 
ابراهیمی مقدم تعداد خودروهای گازسوز رسمی و غیر رسمی کشور را 3.5 میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه باید برای هر هزار خودرو یک جایگاه CNG  وجود داشته باشد در حال حاضر 1500 جایگاه سی.ان.جی در کشور باید ساخته شود.
 
دبیر هیات مدیره انجمن جایگاه‌داران سی.ان.جی یادآور شد که اگرچه اعلام می‌شود 1970 باب جایگاه CNG در کشور ساخته شده اما از این تعداد 700 جایگاه دو منظوره است که خدمات دهی آنها در حد یک جایگاه مستقل نیست.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر در پایتخت کمبود 180 تا 200 باب جایگاه CNG احساس می شود که در صورت اصلاح کارمزدها می‌توان این تعداد را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخت.
 
ابراهیمی مقدم با اشاره به این‌که باید تا پایان سال 91 2500 جایگاه CNG در کشور ساخته می شد گفت:‌ این رقم در ابتدای سال 92 به 2000 باب جایگاه نرسیده است.
 
دبیر هیات مدیره انجمن جایگاه‌داران CNG ادامه داد: در سال 91، 60 درصد ساخت جایگاه CNG نسبت به سال 90 کاهش داشته است. چرا که با توجه به شرایط کنونی کشور دولت امکان سرمایه‌گذاری در این صنعت را نداشت و بخش خصوصی نیز به دلیل اقتصادی نبودن این صنعت تمایلی به ورود ندارد.
 
وی ساخت جایگاههای زنجیره‌ای عرضه سوخت را تنها در حد یک حرف دانست و افزود: پیش نیاز انجام چنین کاری اقتصادی شدن صنعت CNG است چرا که در حال حاضر جایگاه‌داری فاقد توجیه اقتصادی است که این موضوع تنها مربوط به جایگاه‌های CNG نمی‌شود.

مرتضی ابراهیمی مقدم تصریح کرد: در شرایط فعلی 20 درصد از جایگاه‌های CNG کشور تعطیل هستند درصورتی که باید جایگاه های CNG نسبت به تعداد خودروهای موجود افزایش یابد.
 
دبیر انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: هم اکنون سی ان جی 22 درصد از سهم سبد سوخت را در اختیار دارد که باید این سهم در سبد سوخت 25 درصد باشد.
 
وی اظهار داشت: تا زمانی که جایگاه داری در کشور اقتصادی نباشد، نمی توان به دنبال احداث جایگاه های زنجیره ای در کشور باشیم./ر
برچسب ها: نیازمند ، پایتخت ، cng ، جایگاه ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار