مشايي درباره علت هجمه‌هاي سنگين عليه دولت گفت: طبيعي است که عده‌اي به دنبال رقابت سياسي هستند و از نظر آنها اگر دولت زياد موفق جلوه کند شايد جريانات ديگر اينگونه جلوه نکنند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، اسفنديار رحيم‌مشايي در مراسم تجليل از مقام معلم و در جمع معلمان و اساتيد موسسه علوم و فنون کيش با بيان اينکه خداوند اولين معلم انسان است و به اين موضوع در قرآن به صراحت اشاره شده است، گفت: بشريت به سمت انسان جهاني پيش مي‌رود و اصولا در مقياس جهاني شخصيت اصلي انسان بروز پيدا مي‌كند و اصيل‌ترين شخصيت انسان شخصيتي است که به سمت آن حركت مي‌كند. شخصيت انسان حتي فراتر از شخصيت زميني است.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: لازمه شکل‌گيري شخصيت جهاني انسان که در آن حقيقت، بروز کرده و واقعيت انسان به نمايش درآمده و حس و دريافت جديدي ايجاد مي‌شود اين است که انسانها بتوانند با هم ارتباط عاطفي و کلامي داشته باشند.

مشايي تصريح كرد: بخش مهمي از ارتباط انسانها از طريق زبان و سخن است و کتاب و کتابت نيز محصول زبان است و از انتقال احساس عاجز است. جامعه جهاني انسان در پي توسعه ارتباط انسانها ايجاد مي‌شود و بعد از وقوع آن جهان است که انسان معنا مي‌يابد از همين رو تعليم يک زبان براي برقراري رابطه بين انسانها يک امر نفيس و ارزشمند است.

وي خاطرنشان کرد: تعليم زبان منافع فراواني دارد و کمک مي‌کند که شخصيت بين‌المللي انسان محقق شود و اگر اين اتفاق نيفتد بسياري از ظرفيت‌هاي اصلي انسان شکوفا نمي‌شود.

مشايي در ادامه با بيان اينكه شک و ترديد و شبهه دو وجه دارد‌،گفت: يک وجه شك و شبهه به جهل و ناآگاهي برمي‌گردد که پسنديده نيست و هر چقدر جنبه جهل در انسان بالاتر باشد سطح و شأن انسان نيز پايين‌تر است و يک وجه ديگر شک و ترديد، در علم و ‌آگاهي ريشه دارد. هر کسي که شک دارد بدون ترديد از علمي برخوردار است که چه بسا با علم او همخواني ندارد.

وي افزود: سوال و پرسش نصف علم است و شاخص خوبي براي سنجش سطح انسانهاست.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: معتقدم طرح سوال اساسي‌تر از پاسخ به آن است و جامعه‌اي که پرسشگر نباشد راه و مسير برايش نامشخص خواهد بود و از اين رو سوال شکافنده و راهگشاست و بايد فرزندان خود را نوعي تربيت کنيم که اهل سوال باشند و جامعه فرهنگيان کشور نقش مهمي در اين زمينه دارند. البته نوع پاسخ به سوال هم مهم است.

مشايي گفت: خداوند در وجود انسان، ظرفيت‌هاي تمام علوم را قرار داده اما بروز و ظهور و استقرار اين علوم نيازمند مکانيزم تعليم و تربيت است و خداوند در مسير تکامل انساني اين مکانيزم را تعيين کرده است.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: جامعه ايده آل انساني که منتظرش هستيم جز در سايه توسعه دانش و علم محقق نخواهد شد و منجي بشريت از طريق علم و آگاهي‌بخشي، عدالت را در جهان مستقر خواهد کرد.

مشايي گفت: با ابزار زور و سلاح ، کمال و پيشرفتي اتفاق نمي‌افتد و اصولا جنس اين ابزار از «زمستان» است اما کمال، آفرينش و علم از جنس بهار است.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد در حاشيه اين مراسم در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص روز معلم گفت: هر چقدر درباره عظمت و شخصيت معلم سخن گفته شود باز هم نمي‌توان جايگاه حقيقي معلم را به خوبي تشريح کرد.

 مشايي تصريح کرد: عدالت موجب کمال انساني است و انسان بر اساس افزايش معرفت به درجات بالاتر مي‌رسد و در مسير کسب معرفت، معلم از نقش بي‌بديلي برخوردار است؛ چرا که فرصت بزرگي را در اختيار انسان قرار مي دهد.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: ملتي که بخواهد قله‌ها را فتح کرده بايد باوري در نسل‌ها باشد که به خودشان اتکاء داشته باشند و ايجاد اين خودآگاهي نيز محصول تلاش معلمان عزيز است.

مشايي افزود: اعتماد به نفس، خود اتکايي و خودباوري و احساس انگيزه براي فتح قله‌ها را کساني بر عهده دارند که نقش برجسته‌اي در زندگي انسان دارند.

وي افزود: معلمان کساني هستند که نقش تعليم و تربيت نسل‌ها را بر عهده دارند و نقش اصلي و اساسي را در ارتقاء جايگاه انسان دارند و در کشور ما به دليل ذخاير فرهنگي عظيم، خدمات معلمان بسيار گسترده است به خاطر اينکه بهترين داده هاي فرهنگي را منتقل مي کنند.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد همچنين در پاسخ به سوالي درباره علت هجمه‌هاي سنگين عليه دولت گفت: طبيعي است که عده‌اي به دنبال رقابت سياسي هستند و از نظر آنها اگر دولت زياد موفق جلوه کند شايد جريانات ديگر اينگونه جلوه نکنند.

مشايي در اين مراسم با اهداي اوح تقدير از اساتيد و معلمان نمونه موسسه علوم و فنون کيش تقدير کرد .
انتهاي پيام/
برچسب ها: مشایی ، دولت ، کیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار