در آخرین روز از هفته شیراز که با عنوان روز «شیراز سرفراز» نام‌گذاری شده، تفاهم‌نامه فرهنگی بین شهرهای شیراز و خوی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، شهردار شیراز گفت: روز شیراز را باید به مردم ایران و جهان تبریک گفت چرا که شیراز شهری جهانی و مایه مباهات تمام ابنای بشر است.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: امید داریم که روز شیراز در تاریخ کشور ثبت شود تا همگان با عظمت تاریخ و فرهنگ این دیار که بر تارک تاریخ ایرانیان می‌درخشد، آشنا شوند.

وی ادامه داد: شیراز پیش و پس از اسلام تاریخ بلندی دارد چنانکه تاریخ ایران پیش از اسلام را با تخت جمشید و سایر بناهای شیراز می‌شناسند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: شیراز اردوگاه و پناهگاه مسلمانان و شیعیان بوده و قدیمی‌ترین مسجد جهان با یک‌هزار و 250 سال قدمت متعلق به شیراز است.

این مسئول عنوان کرد: بعد از قبرستان بقیع، دارالسلام شیراز قدیمی‌ترین قبرستان جهان اسلام به حساب می‌آید و سنگ قبری در آن وجود دارد که متعلق به سال 24 هجری است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر جا که مرکزیت فرهنگی دارد مورد هجمه دشمنان این مرز و بوم قرار می‌گیرد و باید مراقب باشیم دشمنان به دنبال ضربه زدن به شهرهایی هستند که مانند شیراز پایگاه فرهنگی محسوب می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز در این مراسم گفت: نخستین پیوند بین شیراز سرفراز و شهر دارالمومنین، دارالصفا و شهر هزار خورشید خوی در سال 89 بین مسئولان اجرایی و فرهنگی دو شهر شکل گرفت.

غلامحسین قره‌محمدلو افزود: در ادامه این پل فرهنگی برای نزدیکی بیشتر دو شهر شیراز و خوی و اشاعه فرهنگ و هنر فی‌مابین تفاهم‌نامه شهرداری‌ها به امضا می‌رسد.

وی اضافه کرد: شهرهای تاریخی و فرهنگی خوی و شیراز ریشه فرهنگی، علمی و دینی عمیقی در تاریخ کهن ایران اسلامی دارند که بزرگمردان نامی بسیاری از شعر و ادب، عرفان و علوم مختلف، سهم کم‌نظیری در خلق آثار ماندگار در این حوزه‌ها دارند.

قره‌محمدلو خاطرنشان کرد: امضای این تفاهم‌نامه فرهنگی و پژوهشی می‌تواند حرکتی بزرگ در راستای بزرگداشت و شناساندن مفاخر بی‌شمار و پر عظمتی مانند شمس تبریزی و حافظ و سعدی و آیت‌الله خوئی و... باشد./س

برچسب ها: تفاهم نامه ، شیراز ، خوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.