جذب قصه حبیب احمدزاده شدم به سراغ نوشتن فیلمنامه اتوبوس شب رفتمو قصه "اتوبوس شب" مرا به یک آرزوی دیرینه در فیلمسازی رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ نشست اقتباس ادبی از آثار دفاع مقدس با حضور کیومرث پوراحمد و حبیب احمدزاده در انتشارات سوره مهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، کیومرث پوراحمد کارگردان سینما، با اشاره به روند اقتباس ادبی در سینمای جهان گفت: آثار بسیار خوبی که بر مبنا قصه و رمان نوشته شده است در آمریکا بسیار زیاد است و تفاوت نویسندگان و فیلمسازان غربی با ما از جهت حمایت مادی و معنوی متفاوت صورت می گیرد به طوری که من با کارگردانی قصه های مجید برای ساخت فیلمی جدید دردسر های بسیاری دارم.
این کارگردان ادامه داد: فیلم تاتوره را بر اساس داستانی از محمدرضا صفدری به صورت اقتباسی ساختم که شاملو در کتاب جمعه منتشر کرده بود و یا قصه فیلم "بی‌بی چلچله"را نیز بر اساس داستان "درخت زیبای من" تولید کردم همچنین قصه" اتوبوس شب "را نیز بر اساس داستانی از حبیب احمدزاده ساخته شد که در مدت 9 ماه فیلمنامه آن با همکاری احمدزاده و حسن شکاری نوشته شد.
پوراحمد عنوان کرد: قصه "اتوبوس شب" مرا به یک آرزوی دیرینه در فیلمسازی رساند و سال‌ها بعد با وجود اینکه کار دیگری را با همکاری مینو فرشچی می‌نوشتیم، جذب قصه حبیب احمدزاده شدم به سراغ نوشتن فیلمنامه اتوبوس شب رفتم. البته همکاری حبیب زاده با عث اغاز تولید چنین کاری شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اصول ساخت اثر اقتباسی در حوزه دفاع مقدس نیز گفت: اصول کار سینمایی در اقتباس غیرجنگی و جنگی یکی است یعنی من نمی‌توانم بگویم که چطور می‌شود یک قصه را فیلم کرد، آن خود قصه است که قلابش باید کارگردان را به خود بگیرد. در مورد داستان احمدزاده موقعیت این داستان بسیار استثنایی بود و البته ساختن این قصه در عین وفادار ماندن به متن هم کار سختی بود و تنها با ایده‌پردازی‌های خوب احمدزاده ممکن شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امروز آدم‌هایی در جایی به نام سازمان سینمایی نشسته‌اند که به زعم من هدفی جز نابودی سینما ندارند. در تلویزیون هم کسانی نشسته‌اند که کارشان تنها سانسور‌کردن آثار سینمایی است و به نظر من نه جنگ را دیده‌اند و نه زحمت کشیده‌اند برگی درباره آن بخوانند و شغلشان را هم به واسطه ارتباطاتشان به دست آورده و به خود اجازه می‌دهند برای اهالی سینما تصمیم بگیرند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار