بحث تغيير وضعيت درآمد خانواده هاي ضعيف نسبت به اقشار پردرآمد، نکته مهمي براي ورود به گام دوم هدفمندي يارانه ها است که اين روند يکي از برنامه هاي اساسي دولت براي بهبود ضريب جيني و نسبت درآمد خانواده هاي ضعيف نسبت به خانواده هاي پردرآمد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا فرزين در نشست خبري امروز خود، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر به علت آنکه در آستانه انتخابات يازدهم رياست جمهوري هستيم، نقاط ضعف و قوت دولت در مورد بحث هدفمندي يارانه ها در حال بررسي است.

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها تصريح کرد: اين موضوع نشان مي دهد که طرح هدفمندي يارانه ها در افکار عمومي مورد تائيد است و مردم خواهان اجراي اين قانون هستند. در مورد گام دوم هدفمندي يارانه ها امروز در مجلس قرار است مذاکراتي انجام شود که ما منتظر مشخص شدن نتايج اين مذاکرات براساس آنکه آيا گام دوم هدفمندي يارانه ها امسال اجرا مي شود يا خير هستيم.

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها با بيان اينکه هدفمندي يارانه ها اهداف مشخصي از جمله صرفه جويي ارزي در حامل هاي انرژي در کشور آغاز شد، اظهار داشت: در سال 90 که اولين سال اجراي قانون هدفمندي يارانه ها است، 17.5 مليارد دلار صرفه جويي ارزي در بخش قيمت حامل هاي انرژي براي دولت به دست آمد که اين رقم در خصوص قيمت حامل هاي انرژي بعد از 28 ماه به علت کار کارشناسي انجام شده تغيير نکرده است.

وي يکي ديگر از آثار مفيد اجراي طرح هدفمندي يارانه ها را کاهش ضريب جيني و نسبت درآمد اغنيا نسبت به فقرا اعلام کرد و افزود: در اين رابطه ضريب جيني در روستاها بسيار بهبود يافته و نسبت اغنيا به فقرا از نظر درآمد به زير 9 درصد رسيده ، به طوريکه درآمد اقشار ضعيف در شهرها نسبت به ثروتمندان بهبود يافته است.

*** قانون هدفمندي يارانه ها باعث بهبود درآمد خانوارها

فرزين در ادامه نشست خبري خود در مورد موضوع ورود گام دوم هدفمندي يارانه ها گفت: همين بحث تغيير وضعيت درآمد خانواده هاي ضعيف نسبت به اقشار پردرآمد، نکته مهمي براي ورود به گام دوم هدفمندي يارانه ها است که اين روند يکي از برنامه هاي اساسي دولت براي بهبود ضريب جيني و نسبت درآمد خانواده هاي ضعيف نسبت به خانواده هاي پردرآمد است.

وي در خصوص نقدهاي وارد شده مانند ايجاد کسر بودجه توسط اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و حتي افزايش نقدينگي در کشور عنوان کرد: نقدهاي برخي ها معتقدند که اجراي هدفمندي يارانه ها باعث ايجاد کسر بودجه و افزايش نقدينگي درکشور شده ضمن آنکه مي گويند؛ از توليد هيچ حمايتي انجام شده است.

وي در خصوص ميزان تنخواه دريافتي از بانک مرکزي براي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها گفت: فقط در سه ماهه اول اجراي اين طرح عظيم 2000 ميليارد تومان تنخواه از بانک مرکزي گرفته شده که فقط بازپرداخت 5700 ميليارد تومان آن باقي مانده است.

پول نقد واريزي به حساب مردم يعني همان يارانه نقدي محل دريافت آن همان منابع مالي اخذ شده از مردم از محل اصلاح قيمت حامل هاي انرژي است که به هيچ عنوان منجر به افزايش نقدينگي نمي شود.

وي در خصوص بحث حذف خانوارها گفت: در اين رابطه بحث هايي مطرح شده و عده اي معتقدند که گروهي از خانواده ها بايد از طرح دريافت يارانه نقدي حذف شوند. ما در اين رابطه تلاش کرديم و اين کار را از طريق خود انصرافي به عهده خود خانواده ها گذاشتيم چرا كه اگر بيش از ده درصد خانوارها را حذف کنيم، که اين حذف قابل اجرا نيست، احتمال خطا در آن وجود دارد، به طوريکه احتمال حذف پنج درصد از خانوارهاي واجد شرايط وجود دارد.

دوم آنکه بيش از عدد ده درصد درنظر گرفته شده در مورد حذف خانوارها خطا در اجراي آن وجود دارد که اين کار هزينه هاي اجتماعي فراواني را به همراه دارد.

ضمن آنکه اين کار در شرايط کنوني به دليل نبود ساختارهاي شناسايي دقيق قابل اجرا نيست و ما اميدواريم با اجراي طرح شناسايي خانوارها براساس طرح جامع مالياتي بتوانيم اقشار پردرآمد را شناسايي و اقدام به اصلاحات در خصوص پرداخت يارانه به مردم کنيم.

**** ارائه سه سناريو از سوي دولت به مجلس

فرزين با بيان اينکه سال گذشته برسااس ماده 8 قانون هدفمندي يارانه ها، بالغ بر يکصد ميليارد تومان به کشتيراني پرداخت شده در خصوص ورود به ارجاي گام دوم هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: دولت در اين رابطه سه سناريو را به مجلس ارائه کرده بود که نظر مجلس سناريوي اول است اما نظر دولت مربوط به سناريو سوم يعني پرداخت يارانه نقدي به هر نفر براساس قيمت 250 هزار تومان است.

قيمت بنزين در سناريوي اول 1060 تومان و در سناريوي سوم 2060 تومان در نظر گرفته شده است که ما در حال تداوم رايزني با مجلس براي نحوه ورود به اجراي گام دوم هدفمندي هستيم که اگر مجلس امسال ورود به اجراي گام دوم را متوقف کند، بايد اجازه دهد که دولت گام اول را بر همين اساس فعلي ادامه دهد.

وي در خصوص يارانه خانوارها گفت: يارانه خانوارها نه قطع مي شود و نه کاهش مي يابد، بلکه در شرايط فعلي همان رقم 45 هزار و 500 تومان است و نظر دولت در اين رابطه منوط به اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها مي باشد که در صورت توقف اجراي گام دوم از سوي مجلس همين روند پرداخت مي شود.

تاکنون نزديک به 40 هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به خانواده ها پرداخت شده است.

*** هدفمندي يارانه ها يک ريال بدهي به جايي ندارد

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها با رد بدهي در خصوص اجراي طرح هدفمندي يارانه ها به بانک مرکزي و ساير موارد گفت: هدفمندي يارانه ها حتي يک ريال به جايي بدهکار نيست و تاکنون يک ريال هم از بانک مرکزي استرداد نکرده و يک ريال هم کسري ندارد بلکه حتي مطالبات هم دارد.

در بخش توليد سال گذشته به علت آنکه ما شاهد افزايش نرخ ارز در کشور بوديم، نياز نقدينگي در اين بخش افزايش يافت.
فرزين در ادامه خاطرنشان کرد: هدف ما مديريت مصرف انرژي و کنترل نرخ تورم بوده براين اساس سال گذشته در مجموع 31 هزار و 800 ميليارد تومان در قالب اصلاح قيمت حامل هاي انرژي از خانوارها گرفته شده اين در حاليست که سال گذشته به ازاي هر نفر 45 هزار و 500 تومان به حساب سرپرستان خانوار پرداخت کرديم که تماما ميزان درآمد و هزينه ها بدون تغيير مطابق با سال 90 بود.

فرزين گفت: ما پيشنهاد مشخصي در رابطه با مبلغ تصويب شده در کميسيون تلفيق در خصوص 50 هزار ميليارد تومان براي هدفمندي يارانه ها نداريم و منتظر نتيجه مذاکرات بين دولت و مجلس هستيم.

و 250 هزار تومان مصرف شده براي پرداخت يارانه نقدي مربوط به گزينه مورد نظر دولت يعني سناريوي سوم است که اگر بخواهيم آن را اجرا کنيم، بايد قيمت حامل هاي انرژي را به 90 درصد قيمت فوق خليج فارس برسانيم.

در اين رابطه سوال اساسي اين است که نرخ ارز در سناريوهاي 1 ، 2 و 3 چقدر خواهد بود؟ زيرا بحث ارز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
فرزين درباره يارانه پرداختي به نان گفت: يارانه پرداختي به بخش نان همچنان ادامه دارد و امسال هم اين يارانه در قالب پرداخت مبلغ تعيين شده به بخش آرد کشور ادامه دارد.

برچسب ها: بنزین ، حامل ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
یارانه ها بیشتر به ضرر قشر متوسط جامعه شد
آخرین اخبار