به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / مصطفی افضلیفرد در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان اردبیل در سالن ولایت این شهر اظهار داشت: برخی از دانشآموزان از پاسخگو نبودن معلمان به سئوالات و مباحث سیاسی گلهمند هستند در حالی که باید این پاسخگویی منصفانه و به دور از نگرشهای خاص حزبی، گروهی و جناحی صورت گیرد تا دانشآموز ما بتواند با مباحث سیاسی آشنا شود.
وی با تاکید بر این موضوع که نباید مدرسه جولانگاه گروههای سیاسی و حزبی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم به کلی مسائل سیاسی را از مباحث مدرسه حذف کنیم صحیح به نظر نمیرسد اما میتوان کنترل شده در این بخش ورود پیدا کرد.
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با اشاره به سند تحول بنیادین و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری در هفت فصل با هدف تحقق اهداف در چشمانداز 1404 در سطح مدرسه و نظام تعلیم و تربیت گفت: ما باید بدانیم چگونه این سند را شکل اجرایی و عملیاتی بدهیم تا به اهداف مورد نظر در سال 1404 برسیم تا مدرسه و معلم و دانشآموز ما به آن جایگاه واقعی دست پیدا کند.
افضلیفرد گفت: با وجود اینکه اعتقادی به فرهیختگی و مجرب بودن و توانمندی مدیران و معلمان دلسوز داریم اما باید به سمتی حرکت کنیم تا مدرسه تجلیبخش فرهنگ غنی اسلامی، روابط و مناسبات صحیح بین خالق، جهان خلقت، خود و دیگران باشیم تا انسان تحول یافته و تعالی پیدا کرده محصول مدارس ما باشد.
وی تکلیفگرایی را یکی از وظایف خطیر در امر تعلیم و تربیت یاد کرد و بیان داشت: علامت بارز یادگیری تغییر رفتار است و آموزشی که در آن تغییری محسوس به وجود نیاید آموزش به درد بخور نیست.
نماینده مردم اردبیل , نیر , نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی مسئولیتپذیری و حفظ کرامت نفس را دیگر برجستگی سند تحول در نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: باید حرمت جوان حفظ شود تا کرامت وی و در نتیجه عزت نفسش خدشهدار نشود.
افضلیفرد رعایت عدالت در مناسبات آموزشی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حضرت علی (ع) از عدالت به عنوان احیا کننده احکام یاد میکند و در این مناسبات بهتر است شیوههای نظاممند و سیستماتیک مدنظر باشد تا به تحول واقعی دست پیدا کنیم.
وی رعایت قانون را به عنوان فصلالخطاب در همه امور یادآور شد و تصریح کرد: اگر روح قانون و عمل به آن در مدرسه و بین دانشآموزان نهادینه شود بسیاری از نگرشهای غلط حذف میشود/س