دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به اینکه ضعف امروز جهان وجود دیپلماسی فاقد عدالت است، گفت: امروزه همواره در طول تاریخ شاهد تلاش دین‌ستیزان بوده‌ایم که می‌خواهند دیپلماسی زر و زور را در جهان ایجاد کنند؛ دیپلماسی که مبتنی بر جبر و ستم و بی‌عدالتی است.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در نشست خبری صبح امروز، اهداف و محورهای اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام منادی صلح و عدالت است اظهار داشت: براساس مبانی عدالت‌خواهانه اداری همواره پیامبران زیرساخت‌هایی را برای یک روابط انسانی در جامعه بشری فراهم کرده‌اند؛ یعنی اساسا انبیای الهی برای این آمده‌اند که روابط بین انسان‌ها و خداوند را سامان دهند.
 
عامری ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) هم برای ایجاد یک دیپلماسی قوی در روابط بین‌الملل تلاش کرده و دین را برای سطح بشریت کامل کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی تصریح کرد: اگر تاریخ اسلام را مطالعه کنیم؛ اصالت در روابط پیامبر گرامی اسلام(ص) در دولت‌های پیرامونی خود مبتنی بر گفتگو و صلح مبتنی بر عدالت است.

وی با اشاره به اینکه ضعف امروز جهان وجود دیپلماسی فاقد عدالت است اظهار داشت: امروزه همواره در طول تاریخ شاهد تلاش دین‌ستیزان بوده‌ایم که می‌خواهند دیپلماسی زر و زور را در جهان ایجاد کنند؛ دیپلماسی که مبتنی بر جبر و ستم و بی‌عدالتی است.

عامری افزود: اگر دیپلماسی فعلی با تلاش‌های ارزنده‌ای که در قرون مختلف انجام شده فاقد یک صلح پایدار است، بدین خاطر بوده که امروزه در معادلات جهانی دیپلماسی مبتنی بر عدل حاکم نیست.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به اینکه دین‌ستیزان همواره جلوی ترویج دیپلماسی الهی را می‌گیرند، تصریح کرد: امروزه در جهان شاهد اسلام هراسی و پیامبر‌ستیزی هستیم که مقدسات اسلام زیر سوال رفته است اما اینکه چرا این اتفاق می‌افتد به این دلیل است که در سال‌های اخیر شاهد رشد روز افزون اسلام هراسی هستیم که به علت هراس از توسعه دیپلماسی اسلامی، دشمنان این اقدام را برای از بین بردن این دیپلماسی قوی انجام می‌دهند.

وی یکی از رسالت‌های لازم بر عهده مسلمانان را ترویج و تبیین دیپلماسی مبتنی بر عدالت دانست و گفت: مجمع جهانی صلح اسلامی که یک تشکل فرهنگی بوده برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده که بتواند مبتکر یک حرکت جدید باشد و سرآغاز آن دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر (ص) است.

عامری ادامه داد: این اجلاس در نظر دارد که با نظریات اندیشمندان و متفکران اسلام راه را برای تنظیم روابط بین انسان‌ها با دولت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر را باز کند.

وی در خصوص لزوم تحول ایده‌های نوین از سوی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تفکر مبتنی بر حق می‌تواند سرآغاز حرکت نوینی برای برون رفت از مسائل و مشکلات بین‌المللی باشد که این اجلاس در نظر دارد 18 اردیبهشت ماه سال جاری در سالن همایش‌های صدا و سیما با مشارکت 28 دستگاه کشوری و بین‌المللی و با حضور 600 نفر از نخبگان این عرصه و 5 کشور کانادا، اتریش، ترکیه، آذربایجان و لبنان همایشی با عنوان دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر(ص) برگزار کند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی پیام این اجلاس را نفوذ دیپلماسی اسلام در جهان دانست و افزود: این اجلاس آغاز مفهوم این موضوع است که با تبیین بزرگتر این موضوع در سطح بین‌المللی تلاش می‌کنیم تا نخبگان مختلف سراسر دنیا را جمع کرده و گفتمان جدیدی را برای این دیپلماسی فراهم کنیم.

وی افزود: تاکنون 4 کشور اسلامی برای برگزاری نشست های آتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

عامری محورهای مهم این اجلاس را اینگونه بیان کرد: 1.مفهوم شناسی و مبانی نظری، 2.اصول و ابعاد دیپلماسی در سیره پیامبر، 3.کاربرست دیپلماسی و قدرت نرم پیامبر(ص) برای تحقق صلح و عدالت در جهان معاصر که با ساخت یک الگوی عملی در این زمینه می‌توانیم به توسعه این نظریه دیپلماسی بپردازیم.

دبیر این اجلاس با بیان اینکه انقلاب اسلام و جهان اسلام دارای پیام های ارزنده‌ای بوده که می‌تواند به‌عنوان هدیه‌ای بزرگ به جهان ارائه شود، اظهار داشت: این اجلاس می‌تواند با بازشناسی مفهوم مبانی ساختار و مولفه‌های قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم به استقرار صلح عادلانه و مدیریت متعالی جهان کمک کند.

دبیرکل مجمع جهانی در پایان خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی کشورهای نظیر جمهوری آذربایجان، درخواست مردم این کشور بوده و از کمک‌های وزارت امور خارجه برای برگزاری این اجلاس تشکر می‌کنیم.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر(ص) روز 18 اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور اندیشمندان و متفکران نخبگان داخلی و خارجی، سفرای 5 کشور آذربایجان، لبنان، ترکیه، اتریش و کانادا، آیت الله سیدجعفر مرتضی، حجت‌الاسلام اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، برگزار خواهد شد که در این اجلاس نیز پیام آیت‌الله جوادی‌آملی نیز قرائت شده و همچنین مستندی از ساخت فیلم حضرت رسول(ص) به کارگردانی مجید مجیدی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عامری ، مجمع ، جهانی ، صلح ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار