معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موتور تحول و بازنگری برنامه های درسی در آموزش عالی روشن شده است که امیدواریم با همکاری مسئولان، صاحبنظران، اساتید این موتور با سرعت بیشتری حرکت کند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل، حسین نادرمنش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش ملی تحول و بازنگری برنامه های درسی در آموزش عالی مهمترین سنگر دفاع از نظام را سنگر علم و دانش دانست و افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی سه دهه اخیر مهمترین مدافع علم بودند.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه اصلاح شود، کشور اصلاح می شود، ادامه داد:‌ محور دانشگاه استاد است که اگر ما اساتید را صحیح انتخاب کنیم و آنها نقش خود را به درستی ایفا کنند قطعا موتور علم و دانش و توسعه با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.

با بیان اینکه دانشگاه را به عنوان یک صنف در میان اصناف نمی دانیم،‌ بیان کرد: اوایل انقلاب اسلامی 175 هزار دانشجو از میان 35 میلیون جمعیت کشور موجود است که این میزان در حال حاضر با دو برابر شدن جمعیت، 25 برابر شده است؛ که این میزان رشد با وجود تحریم ها نه در شرایط آزاد و دسترسی آسان به منابع رشد یافته است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش عالی جزو معدود سازمانهایی است که توانسته به تمام برنامه های چهارم و پنجم توسعه برسد، افزود: در اوایل انقلاب برخی از استانها همچون هرمزگان مؤسسه آموزش عالی نداشت که در حال حاضر 90 هزار دانشجو دارد که در همان استان در حال تحصیل هستند که این موضوع سبب پایداری و ایستایی نیرو در همان استان شده است؛ همچنین در حال حاضر در منطقه ارس(نقطه صفر مرزی) 4 مجموعه آموزش عالی( پردیس تهران، پردیس تبریز، پیام نور و آزاد) داریم و در نقطه صفر مرزی جزیره قم نیز در حال حاضر 15 هزار دانشجوی بومی مشغول به تحصیل هستند.

نادرمنش ادامه داد: در حال حاضر میزان مؤسسه های آموزش عالی از 200 تعداد به بیش از 2 هزار مؤسسه آموزش عالی رسیده است؛ یعنی یک سیر صعودی در این 30 سال داشته ایم.

*میزان دانشجویان کارشناسی ارشد 15 برابر میانگین جهانی است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل ظرفیت های ایجاد شده در برخی از رشته های تحصیلی کنکور را حذف کرده ایم و دانشجویان به انتخاب خود رشته مورد نظر تحصیلی شان را انتخاب کنند، گفت: در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد بیش از 400 هزار دانشجو یعنی 15 برابر میانگین جهانی و 40 هزار دانشجو در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند که طی سالهای اخیر توانسته اند مقالات علمی متعددی را تولید و ارائه کنند؛ که این میزان دانشجو فرصت مناسبی برای کشور است.

*دانشجویان مهمترین سرمایه کشور هستند

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه امروز ما مهمتر از نفت، گاز و معادن، دانشجویان است، افزود: در حال حاضر دانشجویان مهمترین سرمایه کشور است که باید در فرآیند آموزش آنها حرکت و کار کرد که استفاده بهینه از فرآیندهای آموزشی مهمترین اقدام در نظام آموزش عالی است.

نادرمنش با بیان اینکه محیط دانشگاهی باید محیط تولید علم باشد نه حاشیه سازی در درون آن، ادامه داد: استاد، سرفصلها و محتوای برنامه های درسی، زیرساخت و تجهیزات و همچنین تعامل با بیرون دانشگاه از عناصر محیط دانشگاهی است.

وی با اشاره به ضرورت تحول و بازنگری برنامه های درسی در آموزش عالی گفت: نخستین قدم در این زمینه تشکیل بیش از 80 کمیته با حضور 700 نیروی متخصص(استاد و استادیار از دانشگاه های برزگ کشور) است که این کمیته ها با پشتوانه توان اجرایی دانشگاه های کشور در حال برنامه ریزی در این زمینه هستند.

*استاندارد سازی سر فصل ها


نادرمنش ادامه داد: تشکیل کمیته های جدید در رشته های رسانه، فرهنگ، تمدن، ارزشهای دفاع مقدس، فناوری  است که در نخستین مرحله اقدام به بازنگری تمام سرفصل ها در طول 5 سال در دستور کار قرار گرفت که این سرفصلها می بایست استانداردسازی و ارزیابی کیفی شوند.

وی به روز بودن، غنی بودن محتوای سرفصل ها، بومی بودن محتوای سرفصل ها، پاسخگویی به نیاز کشور و ارزش مدار بودن را از جمله چارچوبهایی برای معیار انتخاب بازنگری سرفصلها دانست و اظهار داشت: موتور تحول و بازنگری برنامه های درسی در آموزش عالی روشن شده است که امیدواریم با همکاری اساتید در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کند./ع2
برچسب ها: علوم ، آموزش ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار