یكی از مهم‌ترین دلایل اهمیت دندان‌های شیری كه شاید كمتر به آن توجه شده است، نقش آنها در زیبایی كودكان است؛


به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکترمریم قارلقی  گفت :پوسیدگی دندان‌های شیری و یا تیره شدن آنها توسط داروهای مختلف (مثلا قطره آهن) تاثیر نامطلوبی در زیبایی كودكان می‌گذارد و به دنبال آن كودك از ظاهر خود خجالت می‌كشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.

كودكانی كه به علت دندان دردهای مداوم، پوسیدگی‌های شدید و از بین رفتن نسج سالم دندان‌های شیری،‌قادر به تغذیه مناسب نیستند،‌به مشكلات جسمی، اختلالات رشد و گاهی سوء‌تغذیه دچار می‌شوند ولی داشتن دندان‌های شیری سالم، به كودكان این توانایی را می‌دهد كه در یكی از بااهمیت‌ترین مراحل رشد،‌تغذیه‌ای مناسب و كافی داشته باشند

وی معتقد است: زمان رویش دندان های شیری و دائمی متغیر است واین تغییرات تا 6 ماه در هر دو جهت در کودک طبیعی تلقی می شود.

قارلقي عنوان کرد : دندان های شیری معمولا از 6ماهگی شروع به رویش می نمایند و تا سن دو ونیم سالگی تکمیل می شوند البته زودتر در آمدن و یا تأخیر در رویش به مدت چند ماه طبیعی است ولی اگر این تاخیر بیش از 9 ماه گردد باید ببه دندانپزشک مراجعه نمود.که این  دندان ها تاسن 6 سالگی که اولین دندان دائمی رویش پیدا می کند مسئول جویدن،تکلم و کمک به رشد قوس فک کودک می باشد.

دکتر قارلقی افزود : 20تا از 36دندان دائمی در بزرگسالان از جوانه دندان های شیری به وجود می آیند  لذا عفونت دندان های شیری می تواند روی جوانه دندان های دائمی اثر گذار باشد.

وی در خصوص پوسیدگی های دندانی نیز گفت : عواملی که در پوسیدگی دندانی موثرند عبارتند از؛ بزاق و خصوصیات آناتومی دندان ها به عبارتی کاهش بزاق دهان سبب افزایش میزان پوسیدگی می شود و از طرف دیگر دندان ها در 2 سال بعد از رویش به علت ساختمان آناتومی ناقص، مستعد پوسیدگی هستند.

این جراح و دندانپزشک بهداشت دهان و کنترل پلاک را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندانی برشمرد و گفت :  مواد غذایی باعث تشکیل لایه نازکی بر روی دندان ها می شود که پلاک نام دارد ؛ تشکیل پلاک 2 ساعت پس از مسواک زدن شروع می شود برداشته نشدن پلاک ها باعث می شود که به مرور زمان تبدیل به جرم شوند.

 وی در خصوص خمیر دندان های ایده آل برای نوزادان و کودکان 4 ماهه تا 3ساله نیز افزود : این خمیر دندان ها باید دارای خصوصیاتی ازقبیل غیر ساینده بودن ، بدون کف، بدون فلورائید، بدون قند ودارای طعم وانیل و میوه باشند./س


 

برچسب ها: اهمیت ، دندان ، شیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.