رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مراغه از آغاز مرمت حمام دوقلوی خواجه نصیر شهرستان مراغه خبر داد و گفت: این حمام تاریخی مجموعه‌ای زیبا و کم‌نظیر از طاق و گنبدهای متعدد و تزئین شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، پاشایی این بنا را از جمله حمام‌هایی با وسعت زیاد و با تزئینات و کاربندی‌های زیبا خواند و گفت: حمام خواجه نصیر جزو معدود حمام های دوقلوی کشور، یعنی دارای بخش مجزای زنانه و مردانه است که روبه‌روی سرای خواجه ملکم و به فاصله کمی از مسجدملامعزالدین مراغه واقع شده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مراغه با اشاره به مشخصات این حمام، سربینه آن را دارای چهار ستون عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از ستون‌ها توسط دیواری به جرز اصلی حمام متصل شده و ورودی به بخش مردانه توسط یک هشتیکوچک امکان‌پذیر است.

پاشایی با بیان اینکه متاسفانه قسمت اعظمی از بخش زنانه حمام خواجه نصیر، پیش از انقلاب تخریب شده و بلااستفاده مانده بود، تصریح کرد: با آغاز عملیات مرمتی و بازسازی در این بنا، قسمت زنانه حمام خاک‌برداری و زباله‌روبی شده و پله‌های ورودی بیرون آمده است.

وی افزود: در محل میان در، گرم‌خانه نسبت به محور اصلی سربینه 24 درجه تغییر جهت داده است که پس از فضای حجره کوچک میان در وارد گرمینه یا گرم‌‌خانه می‌شود

وی با اشاره به اقدامات مرمتی صورت گرفته در این اثر خاطرنشان کرد: نم‌زدایی کانال‌ها، ایزوگام گنبدها، نقطه‌گذاری طاق‌های بخش زنانه برای پوشش گنبدها و بخشی از کف‌سازی‌ها صورت گرفته و سایر مرمت‌ها مانند اندودبرداری در آن ادامه دارد.

پاشایی یادآور شد: سفیدکاری دیوارها، کف‌سازی، تعویض ورودی‌ها همچنین سفیدکاری و نازک‌کاری فضاهای جانبی، دیگر اقدامات مرمتی این مجموعه وسیع را تشکیل می‌دهند که به‌زودی اجرا خواهند شد.

حمام دوقلوی خواجه نصیر شهرستان مراغه 596 مترمربع وسعت دارد و هر چند که بنا بر نام خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده، اما متعلق به دوران صفویه است

وی خاطرنشان کرد: حمام صفوی خواجه نصیر مراغه سال 1384 و به شماره 12434 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است/س

برچسب ها: آغاز ، مرمت ، حمام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.