يک متخصص کارآفريني تاکيد کرد: خلاقيت کارآفريني در مسئوليت پذيري از درون نهاد خانواده آغاز مي شود و 90 درصد به پرورش فکر انسان بستگي دارد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌مسلم خاني در مصاحبه با راديو اقتصاد گفت: نيروي انساني که در بازار کار در جامعه مشاهده مي شود محصولي است که از درون خانواده ها وارد عرصه هاي عمومي شده است و هر اندازه خانواده ها کودکان خود را از اين لحاظ موفق تربيت کنند جامعه هم از نيروي انساني مبتکر و خلاق بيشتر بهره خواهد برد.

وي افزود: اين روند باعث مي شود همفکري و هم افزايي دانش و تجارب اعضاي خانواده بيشتر شود و با بسيج فکر اعضا به راحتي مي توانند اهداف اقتصادي و اجتماعي خود را پيگيري کنند.

مسلم خاني گفت: در کشورهاي پيشرفته موضوع کارآفريني را از دوران کودکي و مهدهاي کودک برنامه ريزي مي کنند و 6 سال پرورش خلاقيت و کارافريني در محيط خانواده براي 60 سال آتي فرزندان کافي و موثر است.

اين مدرس کارآفريني گفت: خانواده اي که براي تقويت قدرت فکر و توانمندي کاري کودکان و فرزندان خود برنامه دارد،موفق تر است و مسير شغلي از دوران مهد کودک تا پايان دانشگاه را ترسيم مي کند.

خاني افزود:  اين روند کمک مي کند قابليت ها ، خلاقيتها ، استعدادها و حتي تحصيلات دانشگاهي با نوع اشتغال نيروي کار  هماهنگ باشد و افزايش بهره وري و سلامت کار را در پي خواهد داشت.

هر فردي با قابليت هاي خاص خود به دنيا مي آيد و بايد اين استعداد به مرحله شکوفايي و فعليت برسد و خانواده هاي موفق هم براي شکوفايي قابليت هاي فرزندان خود برنامه دارند.

وي پيش از هم گفته است : تشکيل بانک ملي ايده ها و ايجاد بسترهاي تجاري و اقتصادي براي ترويج و نهادينه سازي خلاقيت و نوآوري در جامعه ،مهم ترين عامل براي توسعه کارآفريني و ايجاد کسب و کارهاي تازه و پر بازده محسوب مي شود. کشورهاي پيشرفته در همه زمينه ها و زير بخش ها و ريز بخش هاي اقتصادي و تجاري و بازرگاني و همچنين امور فرهنگي و اجتماعي ، مراکز متنوع ايده پردازي و خلاقيت نوآوري دارند که اين روند به نهادينه شدن فرهنگ کارآفريني در اين جوامع کمک کرده است.

وي با اشاره به طرح پژوهشي از 1400 کارآفرين برتر کشور که در يکي از دانشگاه هاي کشور انجام شده است ، گفت: نخستين ايده اي که در ذهن کارآفرينان براي ايجاد کسب و کار تازه ايجاد شده مهم ترين عامل براي حرکت آنها در مسير راه اندازي کسب و کار و رونق کارآفريني و توليد ثروت بوده است.

وي افزود: ايده هاي کسب و کار براي آغاز يک فعاليت بزرگ ابتدا در ذهن کارآفرينان شکل مي گيرد و در ادامه با انباشت علمي و تجربي ، بستر تجاري و اقتصادي لازم را براي راه اندازي کسب و کار فراهم مي آورد.

آقاي خاني گفت: کارآفرينان برتر دفترچه هاي ثبت ايده دارند که گاهي در آنها 2400 ايده ثبت مي شود که اگر يک مورد هم به کسب و کار منجر شود به تحقق کارآفريني کمک خواهد کرد.

وي افزود: عامل پيدايش کسب و کار ، موفقيت در ايده پردازي است و با خلاقيت و فکر جديد شکل مي گيرد.

اين متخصص کارآفريني گفت: بايد با شناسايي نيازهاي آشکار و نيازهاي پنهان مردم و بنگاه هاي اقتصادي تلاش کنيم ،فضاهاي جديد را براي کارآفريني و ايجاد کسب و کار تازه فراهم آوريم.

وي گفت: اصلي ترين سوال و هدف در کارآفريني اين است که چه کالا و خدمتي را براي چه قشري توليد و ارائه کنيم.

آقاي خاني افزود: براي اين که فرهنگ ايده پردازي در جامعه گسترش يابد بايد شناسنامه مالکيت ايده و ثبت مالکيت معنوي گسترش يابد که خوشبختانه کارهايي در اين عرصه 
آغاز شده است.

وي گفت: با تشکيل بانک ملي ايده ها به راحتي مي توانيم بازار عرضه و تقاضا را هم تعريف کنيم و بورس ايده ها ايجاد مي شود.

خاني افزود: با اين کار جريان پايدار ايده پردازي ايجاد مي شود و در ادامه هم بايد به نظام ايده پردازي برسيم.

وي گفت: علاقه مندان به راه اندازي کسب و کار تازه و افراد داراي قدرت خلاقيت و نوآوري مي توانند با مطالعه کسب و کارهاي موجود و پيگيري اخبار اقتصادي و تجاري در اين مسير حرکت کنند و بايد مديران و مسئولان کشور هم به فکر سازماندهي جامع و ملي براي خلق ايده و نوآوري در کسب و کار باشند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار